ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD:
Polska – moja ojczyzna
Dzieci:
- uważnie słuchają wiersza pt.: „Ojczyzna” W. Domeradzkiej,
- potrafią dobrać w pary według określonego kryterium,
- uczą się dwóch zwrotek Hymnu Polski „Mazurek Dąbrowskiego”,
- uczestniczą w Akcji „Szkoła do Hymnu”,
- wiedzą, że Warszawa jest stolicą Polski,
- znają nazwy rzek: Wisła, Warta,
- oglądają film edukacyjny „Polskie symbole narodowe”,
- recytują wiersz pt.: „Barwy ojczyste” Cz. Janczarskiego,
- kształtują poczucie tożsamości narodowej,
- rozpoznają godło i barwy narodowe,
- wiedzą, że mieszkają w Polsce i że są Polakami,
- wykonują ćwiczenia oddechowe,
- tworzą prace plastyczne zgodne z realizowanym tematem,
- rozwijają spostrzegawczość, uwagę, pamięć i koncentrację,
- przeliczają w dostępnym zakresie,
- dzielą proste wyrazy na sylaby.
Muzyka wokół nas
Dzieci:
- konstruują instrumenty wg instrukcji,
- śpiewają piosenkę pt.: „Nam jesień nie straszna”,
- realizują rytm piosenki gestami,
- różnicują wysokość dźwięków, posługując się pojęciami wyższy, niższy,
- improwizują taniec przy melodii piosenki,
- czytają proste sylaby, wyrazy,
- sprawnie przeliczają elementy,
- porównują liczebność dwóch zbiorów,
- przeliczają elementy w zbiorach,
- rozpoznają podstawowe kolory,
- biorą udział w zabawach ruchowych przy muzyce,
- rozwijają motorykę małą i dużą podczas wykonywania prac plastycznych.
Kto mieszka w lesie?
(dwa tygodnie)
Dzieci:
- sprawnie poruszają się na czworakach,
- wymieniają nazwy zwierząt zamieszkujących polskie lasy,
- aktywnie uczestniczą w ćwiczeniach,
- prowadzą obserwację przyrodniczą w naturalnych warunkach,
- naśladują ruchem sposób poruszania się wybranych zwierząt,
- zdobywają wiadomości na temat odżywiania się zwierząt,
- rozwiązują zagadki słowno-obrazkowe na temat zwierząt zamieszkujących w lesie,
- dopowiadają słowo brakujące w zdaniu,
- uczestniczą w zabawach muzyczno-ruchowych,
- biegają bez potrąceń,
- znają tryb życia i zwyczaje wiewiórki, jeża, niedźwiedzia,
- wymieniają rodzaje pokrycia ciała zwierząt,
- rozpoznają odgłosy wydawane przez niektóre zwierzęta,
- doskonalą sprawność manualną,
- odgrywają scenki rodzajowe w teatrze,
- wykazują się zrozumieniem ludowych przysłów,
- przeliczają w dostępnym zakresie,
- układają historyjkę obrazkową,
- wskazują różnice pomiędzy obrazkami.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD:
Projekt badawczy "Auta"
Dziecko:
- wie, jak wyglądają samochody
- potrafi wymienić podstawowe elementy budowy samochodu
- wie, co jest potrzebne, aby samochód działał i jeździł
- zna różne marki samochodów
- wie, do kogo zgłosić się w przypadku awarii samochodu
- zna podstawowe procedury związane z nabyciem auta
- wie, czym mogą różnić się od siebie auta
- wie, że o auto trzeba dbać – o jego czystość oraz prawidłowe działanie (przeglądy, naprawy, wymiana oleju etc.)
- wie, do czego służy w aucie trójkąt, gaśnica i apteczka
- samodzielnie zdobywa wiedzę poprzez obserwację otoczenia, zabawy badawcze, rozmowy z ekspertami
- dzieli się posiadaną wiedzą
- potrafi formułować pytania oraz hipotezy
- współdziała w tworzeniu prac plastycznych
- współdziała i angażuje środowisko rodzinne do tworzenia „kącika samochodowego” w przedszkolu
- poznaje pracę mechanika samochodowego
- wie, co dzieje się z autem, którego nie da się już naprawić
- rozumie podział aut na prywatne i służbowe
- rozumie znaczenie określenia „pojazd uprzywilejowany”
- inicjuje zabawy związane z tematem projektu
- zna różne rodzaje samochodów (dostawcze, osobowe, terenowe, kampery itp.)
- segreguje samochody ze względu na ich cechy wspólne
- poznaje pojęcie „stacja benzynowa” oraz rodzaje paliwa jakie zasilają pojazdy
- słucha w skupieniu tekstów literackich o samochodach oraz odpowiada na pytania dotyczące tekstu,
- ogląda film animowany związany z tematem projektu
- rozumie środki ostrożności jakie należy zachować przy pojeździe i jakie są zagrożenia wynikające z nieprawidłowego zachowania się
- poznaje wynalazcę samochodu
- wie, w jaki sposób ludzie poruszali się zanim wynaleziono samochód
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD:
Jesienna pogoda 30.10 – 03.11
Dziecko:
- Wie, jaka jest pora roku
- Słucha w skupieniu wiersza „Nieroztropny Jacuś” (J. Gajda)
- Wie, jak należy się ubrać adekwatnie do pogody
- Jest wrażliwe słuchowo – rozpoznaje nagrane dźwięki przyrody (deszcz, wiatr, ulewa, szelest liści)
- Współdziała w zabawach ruchowych
- Porusza się zgodnie z rytmem piosenki
- Wykona pracę plastyczną „Parasol” techniką origami z kółek
- Porządkuje elementy, przelicza je, tworzy zbiory
- Szereguje elementy wg wielkości
- Wyklaskuje wyrazy z podziałem na sylaby
- Powtarza ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, stara się poprawnie je wykonać
Jesteśmy Polakami 06.11 – 10.11
Dziecko:
- Bierze udział w koncercie Filharmonii Pomysłów: „Recital Loli Mandoli”
- Wie, jakiej jest narodowości
- Rozpoznaje i nazywa symbole narodowe, określa ich barwy
- Wie, jak zachować się podczas słuchania i śpiewania hymnu narodowego
- Wykona kotylion na uroczystość „Szkoła do hymnu”
- Doskonali analizę i syntezę wzrokową – składa obrazek w całość
- Doskonali analizę i syntezę słuchową – dzieli wyrazy na sylaby z wyklaskiwaniem
- Wykona pracę plastyczną – flagę i/lub godło Polski
- Wie, jak nazywa się stolica Polski
Jesteśmy przedszkolakami 13.11 – 17.11
Dziecko:
- Przygotowuje się do uroczystości Pasowania na Przedszkolaka – powtarza wierszyki, śpiewa piosenki, tańczy
- Wie, jak należy zachować się podczas występów
- Radzi sobie z emocjami związanymi z występowaniem przed rodzicami
- Świętuje razem z najbliższymi osobami
- Wykona pracę plastyczną doskonaląc umiejętności manualne
- Współdziała z innymi dziećmi w zabawie
- Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne, porządkuje je wg wspólnej cechy
- Nazywa kolory w języku polskim i angielskim
- Wykonuje ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem sprzętu sportowego
Zwierzęta domowe 20.11 – 24.11
Dziecko:
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta przedstawione na obrazkach
- Potrafi złożyć w całość pocięty obrazek
- Wykonuje ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- Powtarza ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
- Wie, że o zwierzęta należy się troszczyć
- Potrafi określić, czym żywi się pies, kot, papuga, rybki
- Uczestniczy w zabawach ruchowo – naśladowczych
- Słucha z uwagą piosenki „Pieski małe dwa”, potrafi opowiedzieć dokąd zawędrowały
- Poprawnie stosuje określenia: duży – średni – mały; potrafi szeregować wg wielkości
- Wykona pracę plastyczną „Wlazł kotek na płotek”
W krainie Baśni i Czarów 27.11 – 01.12
Dziecko:
- Słucha z uwagą wybranych baśni
- Wykona pracę plastyczną związaną z baśnią
- Bierze udział w koncercie Filharmonii Pomysłów : „Bajki – Grajki - Onegdajki
- Zna zwyczaje andrzejkowe – lani wosku i inne wróżby
- Bierze udział w zabawach andrzejkowych
- Współdziała z innymi w zabawie
- Zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas lania wosku
- Rozwija swoją wyobraźnię nazywając kształty powstałe z wosku
- Ogląda w skupieniu bajki z dawnych lat prezentowane na projektorze
- Uczy się odróżniać fikcję od rzeczywistości
- Rozwija spostrzegawczość – dopasowuje przedmiot do jego cienia
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD:
Nasza ojczyzna.
30.10-10.11
Dziecko:
- wie, jak wygląda mapa Polski
- wie, w jakiej części Polski leżą góry i morze
- z uwagą słucha wiersza “Kto Ty jesteś?”
- wie, jak wygląda flaga i godło Polski
- wie, jak należy zachować się podczas odśpiewania hymnu narodowego
- czerpie radość z zabawy
- poznaje wybrane legendy polskie:
„O syrence warszawskiej”, „O poznańskich koziołkach”, „O smoku wawelskim”- rozmowa na temat zapoznanych legend
- rozwiązuje zagadki obrazkowe przedstawiające poznane legendy, kojarzenie ich z miastem
- wie, czym jest Dzień Niepodległości,
- wykonuje flagę Polski,
- poznaje literę oraz liczbę (realizacja rocznego przygotowania do szkoły)
- słucha w skupieniu co to stolica i jakie ma znaczenie dla kraju
- potrafi zlokalizować Stolicę na mapie Polski
- opisuje poprawnie wygląd herbu Warszawy
- w skupieniu słucha nauczyciela i wykonuje jego polecenia
- zachowuje odpowiednią postawę podczas zajęć,
- wykona pracę plastyczną związaną z Polski.
Pasowanie
13.11-17.11
Dziecko:
- bawi się zgodnie z rówieśnikami i rodzicami,
- utrwala teksty piosenki, recytuje wiersze, inscenizuje ruchem piosenki,
- pokonuje lęk przed występami publicznymi,
- zyskuje poczucie przyjęcia do grona przedszkolaków,
- nawiązanie bliższego kontaktu między dziećmi, rodzicami i nauczycielką,
- dobrze bawi się na imprezie w przedszkolu w atmosferze radości, przyjaźni i zaufania,
- integrowanie się we wspólnej zabawie dzieci;
- zaprezentuje swoje umiejętności przed rodzicami,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
- odpowiada na pytania związane z przedszkolem oraz kolegami i koleżankami z grupy,
- poznaje literę oraz liczbę (realizacja rocznego przygotowania do szkoły).
Segregacja śmieci
20.11-24.11
Dziecko:
- definiuje pojęcie „odpady”,
- rozróżnia stany: porządek i bałagan,
- opisuje drogę śmiecia od kosza do wysypiska,
- opisuje sposób składowania śmieci i przewiduje następstwa tego,
- grupuje odpady jako bezużyteczne i do ponownego zagospodarowania,
- wyjaśnia pojęcie „surowce wtórne” i opowiada o możliwości ich przetwarzania,
- formułuje zasady segregacji śmieci,
- obserwuje czystość bliskiego otoczenia,
- rozpoznaje oznakowania „przyjazne środowisku” na opakowaniach,
- rozróżnia opakowania jednorazowe od opakowań wielokrotnego użytku,
- zachęca rodziców do wyboru opakowań wielokrotnego użytku i zbierania surowców wtórnych,
- segreguje rodzaje papieru z przeznaczeniem na makulaturę,
- rozpoznaje pojemniki do segregacji śmieci,
- zachowuje porządek w miejscu pracy i zabawy,
- poszukuje sposobów zmniejszenia ilości odpadów,
- akceptuje konieczność zmniejszenia ilości produkowanych śmieci,
- segreguje śmieci korzystając z pojemników znajdujących się w sali i holu przedszkola,
- poznaje literę oraz liczbę (realizacja rocznego przygotowania do szkoły)
Wszystkie zadania dostosowane są do wieku i możliwości dzieci.
Podkategorie
Strona 15 z 17