ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD:
REALIZACJA PROJEKTU „MARCHEWKA”
Dzieci:
- wiedzą, że marchew należy do gatunku roślin selerowatych (poznają inne rośliny selerowate);
- poznają marchewkę pod różnymi postaciami (roślina, zabawka, pluszak, strój itp.);
- poznają różne odmiany marchwi;
- wiedzą jak zbudowana jest marchewka;
- sadzą marchewkę w sali tworząc ogród warzywny (uprawę);
- wiedzą jakie wartości odżywcze ma marchewka;
- wykonują sok z marchwi;
- poznają marchewkę pod różną postacią (gotowaną, pieczoną, surową);
- wykonują ciasto marchewkowe;
- wiedzą, że marchewka może mieć różne kolory;
- wykrawają ciasteczka w kształcie marchewki;
- mierzą marchewki przy pomocy miary i linijki;
- wykonują marchewkę z masy solnej;
- wzbogacają słownictwo o wyrazy związane z tematem projektu;
- temperują marchewkę specjalną temperówką do warzyw;
- badają marchew pod mikroskopem (kamerą);
- ćwiczą mięśnie narządu mowy na zgłoskach: ciach, szsz, wrr, szu;
- tworzą danie z marchwi wg własnego pomysłu (np. zupa, frytki);
- poznają różne gatunki, kształty, rodzaje marchwi podczas wycieczki do sklepu warzywniczego;
- własnoręcznie wykonują sałatkę oraz surówkę z marchwi;
- obserwują zmiany zachodzące podczas uprawy marchewki;
- wykonują pojazd z marchewki;
- szkicują, kolorują oraz malują na papierze;
- poznają zwierzęta, które lubią jeść marchewkę (np. chomika, królika) – wycieczka do sklepu zoologicznego;
- wiedzą, dlaczego należy jeść marchewkę;
- przeprowadzają ankietę wśród pracowników przedszkola na temat ulubionego warzywa;
- przeliczają marchewkę oraz tworzą zbiory;
- rozpoznają marchewkę poprzez zmysły;
- rozmawiają z ekspertami na temat uprawy roślin;
- wykonują eksperymenty z marchewką;
- uczestniczą w zabawach zręcznościowych – rzut marchewką do celu;
- uczestniczą w zabawach muzyczno-ruchowych (np. do piosenki „Urodziny marchewki”);
- wykonują stemple z marchewki;
- oglądają literaturę dotyczącą tematu.