METODA PROJEKTU
-jest to metoda interdyscyplinarna, która zakłada u uczących się znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Projekty mogą być wykonywane grupowo lub indywidualnie. Dzieci podczas pracy nad swoimi projektami powinny mieć zapewniony swobodny dostęp do różnych przedmiotów oraz pomocy nauczyciela. Metoda projektu pomaga stworzyć zintegrowany zespół , w którym dzieci przez pracę w grupie- uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także zdobywają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża dzieci do planowania oraz organizowania swojej pracy, a także do dokonywania samooceny. Podczas projektu praca odbywa się w indywidualnie ustalonym czasie i tempie. Metoda taka umożliwia doświadczenie solidarności oraz radości ze wspólnego wysiłku, a także poczucie identyfikacji z zadaniem, które pozwala przezwyciężyć konflikty między jednostkami.
Projekt musi zawierać 4 podstawowe cechy:
- Nabywanie wiedzy powinno zachodzić głównie dzięki samodzielnemu rozumowaniu i rozwiązywaniu problemów, a nie za pomocą pamięciowego przyswajania wiedzy
- Aktywność dziecka ma na celu nie tylko gromadzenie wiedzy , czy doświadczeń, lecz także zmianę nastawienia dziecka do uczenia się
- Dzieci pracują nad zagadnieniami, które ich interesują i wynikają z ich naturalnych potrzeb
- Wprowadzenie rozważań teoretycznych następuje w miarę potrzeb i zawsze wynika z realizowanych działań praktycznych
Aby efektywnie pracować metodą projektu, należy przestrzegać określonych faz pracy, do których należą:
- Zainicjowanie projektu
- Spisanie kontraktu
- Wybór tematu
- Podział na grupy
- Sformułowanie ogólnych oraz szczegółowych celów projektu
- Przygotowanie harmonogramu, podział pracy
- Realizacja projektu
- Prezentacja wyników projektu
- Ewaluacja
Metoda projektu jest czasochłonna i wymaga również reorganizacji czasu pracy stylu pracy ze strony nauczyciela oraz dzieci. Ogromnie ważna jest postawa nauczyciela, który powinien być partnerem współdziałającym z dziećmi. Jego rola polega na zachęcaniu dzieci do podejmowanych działań, stymulowaniu rozwoju dziecka
NASZE PROJEKTY
PROJEKT: „DRZEWO”
Grupa: Elfy
Termin realizacji: listopad 2021
W listopadzie grupa Elfy realizowała projekt „ Drzewo”.
Na początku projektu stworzyliśmy siatkę wiedzy na temat drzew. Następnie powstała siatka pytań - dzieci ustaliły, czego chciałyby się dowiedzieć o drzewach. Przekazaliśmy rodzicom informacje o rozpoczęciu projektu z prośbą o zaangażowanie w nasze działania. W ramach projektu:
- stworzyliśmy kącik projektowy (albumy, książki oraz skarby związane z drzewami – szyszki, żołędzie, kasztany, kora, liście)
- wzbogacaliśmy kącik przyrodniczy
- stworzyliśmy tablicę z drzewami
- prowadziliśmy obserwacje drzew w parku i ogrodzie
- poznaliśmy budowę drzewa
- porównywaliśmy drzewa liściaste i iglaste oraz ich owoce
- dowiedzieliśmy się dlaczego liście zmieniają kolor i spadają z drzew
- oglądaliśmy filmy edukacyjne o lesie
- dowiedzieliśmy się kto się opiekuje drzewami
- przypomnieliśmy sobie zasady zachowania w parku i w lesie
- dowiedzieliśmy się jak dbać o drzewa
- słuchaliśmy ciekawostek o mieszkańcach drzew
- dowiedzieliśmy się jak zmienia się drzewo w drewno i jak powstaje papier (poznanie etapów)
- rozpoznawaliśmy drewniane przedmioty w naszym przedszkolu
- dowiedzieliśmy się co dam dają drzewa, dlaczego są nam potrzebne w życiu
- słuchaliśmy utworów literackich dotyczących tematu
- liczyliśmy drzewa w ogrodzie przedszkolnym oraz w parku
- mierzyliśmy drzewa (grubość pni)
- segregowaliśmy liście ze względu na kolor, kształt i wielkość
- utrwalaliśmy nazwy kolorów liści
- braliśmy udział w zabawach badawczych (przy pomocy zmysłu wzroku, węchu, dotyku)
- porównywaliśmy nasionka drzew, sadziliśmy nasiona świerku i sosny, prowadziliśmy obserwacje
- wykonaliśmy prace plastyczne
- braliśmy udział w zabawach ruchowych z użyciem owoców drzew (szyszek, kasztanów, żołędzi)
- śpiewaliśmy piosenki związane z tematem
- podczas trwania projektu gościliśmy mamę Wojtka, która ciekawie opowiadała dzieciom o różnych gatunkach drzew
PROJEKT „SIŁOWNIA”
Grupa: Smoki
Termin realizacji: listopad 2021
W listopadzie grupa Smoki realizowała projekt „Siłownia”. Na początku projektu dzieci stworzyły siatkę wiedzy na temat siłowni Następnie dzieci razem ustaliły, co już wiedzą o siłowni, a także, czego chciałyby się dowiedzieć. W trakcie realizacji projektu dzieci miały możliwość pogłębiania wiedzy na temat siłowni, a co więcej z zakresu aktywności fizycznej oraz promocji zdrowia. Najbardziej dzieciom spodobały się odwiedziny naszych gości, którzy poprowadzili zajęcia z zakresu psychologii sportu, ćwiczeń dotyczących utrzymania równowagi oraz balansu ciała, a także ćwiczeń ogólnorozwojowych, a także z piłką.
W ramach projektu dzieci:
- uczestniczyły w tworzeniu siatki wiedzy oraz pytań związanych z tematem PO
- uczestniczyły w tworzeniu miejsca do ćwiczeń – „siłowni” w sali przedszkolnej PO FO
- poznały przyrządy i akcesoria potrzebne do ćwiczeń PO
- poznały różne rodzaje ćwiczeń fizycznych FO
- proponowały wybrane ćwiczenia fizyczne FO
- dowiedziały się, jak powinien odżywiać się sportowiec PO
- wzięły udział w tworzeniu przykładowego jadłospisu PO
- odróżniały produkty żywnościowe zdrowe od tych szkodliwych dla zdrowia PO
- rozwijały ogólną sprawność ruchową FO
- wykonywały ćwiczenia na miarę swoich możliwości FO
- rozwijały małą i dużą motorykę FO
- ćwiczyły orientację przestrzenną PO
- wykonywały ćwiczenia naprzemienne FO
- wykonywały ćwiczenia bieżne, skoczne, siłowe FO
- uczestniczyły w zajęciach na siłowni osiedlowej FO
- poznały różne formy aktywnego wypoczynku FO
- uczestniczyły w zajęciach aerobiku dla dzieci FO
- poznały korzyści zdrowotne z uprawiania sportów PO
- dowiedziały się, że należy dbać o prawidłową postawę ciała PO
- poznały zasady rywalizacji sportowej SO EO PO
- dbały o bezpieczeństwo swoje i innych podczas ćwiczeń SO
- dowiedziały się, że uprawianie sportu daje radość, wpływa na sprawność, samopoczucie , wymaga samodyscypliny oraz systematyczności EO, PO SO
- poznały, jak działają zegarki oraz aplikacje sportowe PO
- poznały ogólnie budowę układu mięśniowego człowieka, dowiedziały się jak działają mięśnie PO
- poznały przyrządy do pomiaru czasu, wagi, długości PO
- dokonywały pomiarów takich jak: mierzenie czasu, ważenie, mierzenie, porównywane ciężaru, porównywanie długości PO
- poznały i utrwalały obraz graficzny liter P, M, I PO
- poznały monografię cyfr 0, 6, 7, PO
- starannie wykonywały karty pracy (zadania dostosowane do wieku dziecka) PO
- wykonywały prace plastyczne różnymi technikami plastycznymi PO
- rozwijały zdolności manualne FO
- śpiewały proste piosenki z repertuaru dziecięcego dot. tematyki sportowej i zdrowotnej PO
- poznały zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu sportowego PO SO
Dnia 22 listopada, "Smoki" odwiedziła Mama Emilki, aby opowiedzieć dzieciom jak wygląda praca psychologa. Gość przedstawił dzieciom interesujące sposoby radzenia sobie z emocjami. Dzieci z zaciekawieniem brały udział w proponowanych ćwiczeniach.
Dnia 16 listopada tata Miry poprowadził zajęcia sportowe w ramach realizacji projektu "Siłownia". Podczas zajęć dzieci rozwijały równowagę oraz propriocepcję. Wszyscy chętnie brali udział w proponowanych ćwiczeniach, jak i świetnie się bawili w trakcie różnorodnych interesujących aktywności.
PROJEKT „BANAN”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: listopad 2021
W listopadzie grupa Skrzaty realizowała projekt „Banan”. Na początku projektu dzieci stworzyły siatkę wiedzy na temat bananów, a następnie ustaliły, czego chciałby się dowiedzieć. W trakcie realizacji projektu dzieci miały możliwość pogłębiania wiedzy na temat bananów oraz produktów spożywczych i kosmetycznych tworzonych na bazie bananów.
W ramach projektu dzieci:
- poznały cechy charakterystyczne bananów – kształt, barwę, smak i zapach,
- poznały sposób wykonywania koktajlu bananowego,
- wspólnie, wg przepisu wykonały ciasto bananowe,
- tworzyły zbiory i przeliczały elementy w zbiorach,
- poznały produkty do jedzenia powstałe na bazie bananów – chipsy bananowe, mus bananowy, sok bananowy, mleko bananowe, jogurty bananowe, lody bananowe,
- poznały produkty powstałe na bazie np. zapachu bananów – żele do kąpieli, szampony, balsamy itp.,
- oglądały w kamerze internetowej przez mikroskop lub lupę banany,
- poznają różne gatunki bananów,
- śpiewały piosenkę pt.: „Bananowa piosenka”,
- wykonały prace plastyczne dotyczące bananów różnymi technikami i metodami,
- poznały wiersze o bananie,
- rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe dotyczące tematu,
- wspólnie obchodziły dzień banana,
- przeprowadzały eksperymenty z bananami,
- uważnie słuchały opowiadania pt.: „Samotny banan”,
- oglądały filmy edukacyjne „Jak powstają banany?; Skąd do nas przylatują?”.
Dnia 2 grudnia odbyło się podsumowanie ciekawego projektu "Banan". Skrzaciki uczestniczyły w przeróżnych bananowych zabawach, a także miały słodki bananowy poczęstunek.
Dnia 26 listopada, "Skrzaciki" samodzielnie robiły chlebek bananowy. Część smakowitego wypieku zjadły w sali, a resztę wzięły do domu, aby poczęstować nim rodzinę :)
Kącik tematyczny
PROJEKT „KOT”
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: listopad 2021
W ramach projektu grupę "Czarodzieje" odwiedził bardzo interesujący gość na czterech łapkach. Mama Poli przyprowadziła kotka Obi. Podczas niecodziennej wizyty dzieci mogły dowiedzieć się co jedzą i piją koty, jak o nie dbać. Dzieci miały możliwość pogłaskać kotka oraz się z nim pobawić.
PROJEKT „OGRÓD"
Grupa: Smoki
Termin realizacji: kwiecień/maj 2021
W kwietniu i maju grupa Smoki realizowała projekt „Ogród”. Temat został wybrany po
obserwacji zainteresowania dzieci roślinami oraz owadami żyjącymi w ogrodzie przedszkolnym.
Na początku stworzyliśmy siatkę wiedzy o ogrodzie oraz siatkę pytań dotyczących tego, czego
dzieci chciałyby się dowiedzieć. Podczas trwania projektu gościliśmy dwoje ekspertów - mamę
Zosi i mamę Laury, które prezentowały swoje hodowle, pokazywały różne sposoby przesadzania
oraz sądziły z dziećmi rośliny. W kąciku projektowym dzieci miały dostęp do literatury związanej
z ogrodnictwem, narzędzi ogrodniczych, doniczek, ziemi oraz nasion i sadzonek. Powstał także
całkiem spory ogród w sali a wśród roślin zamieszkał ślimak afrykański - Benek. Dzieci odwiedziły
również ogród pani Olgi, gdzie oprócz ciekawych roślin mogły obejrzeć oczko wodne oraz
mieszkające w nim ryby. Ponadto dzieci:
- prowadziły obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym,
- poznały różne gatunki roślin ogrodowych (drzewa, krzewy, kwiaty, zioła),
- poznały nazwy części roślin,
- poznały etapy wzrostu rośliny,
- poznały pojęcia: sianie, sadzenie, rozsada, gleba, sadzonka, rabata i inne,
- poznały gatunki i zwyczaje zwierząt zamieszkujących ogrody,
- wiedzą, dlaczego rośliny i zwierzęta należy szanować,
- poznały pracą ogrodnika, rozpoznają i potrafią nazwać narzędzia ogrodnicze,
- poznały różne rodzaje nasion,
- spożywały produkty, które pochodzą z ogrodu i wiedzą, jaki wpływ na nasze zdrowie ma
spożywanie produktów roślinnych z własnej uprawy,
- oglądały nasiona przez kamerkę internetową, lupę i potrafią określić różnice między nimi
i opisać ich wygląd.
PROJEKT "DINOZAUR"
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: marzec 2021
W marcu grupa Czarodzieje realizowała projekt „Dinozaur”. Na początku projektu dzieci stworzyły siatkę wiedzy o dinozaurach. Następnie dzieci wspólnie zdecydowały czego chciałyby dowiedzieć się o dinozaurach. Podczas projektu dzieci miały możliwość pogłębiania wiedzy o dinozaurach. Najbardziej dzieciom spodobało się oglądanie modeli dinozaurów w 3D, jak i wirtualne wycieczki do miejsc takich jak: Park Ruchomych Dinozaurów w Zatorze oraz zwiedzanie największej Galerii Dinozaurów w Brukseli, czy też Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej.
W ramach projektu dzieci:
- uczestniczyły w tworzeniu siatki wiedzy oraz pytań związanych z tematem,
- uczestniczy w tworzeniu kącika tematycznego,
- przeglądały albumy, książki o dinozaurach,
- oglądały prezentację multimedialną o dinozaurach,
- poznały modele dinozaurów 3D,
- brały udział w wirtualnych wycieczkach,
- poznały wygląd dinozaura i jego budowę ciała,
- poznały historię dinozaurów,
- dowiedziały się, kiedy żyły dinozaury,
- dowiedziały się, jak wyginęły dinozaury,
- poznały różne gatunki dinozaurów, ich wygląd i wielkość
- dowiedziały się jak poruszały się dinozaury
- poznały warunki życia dinozaurów
- słuchały utworów literackich związanych tematycznie z dinozaurami
- śpiewały proste piosenki z repertuaru dziecięcego o dinozaurach
- poznały etapy rozwoju dinozaura
- dowiedziały się czym żywiły się dinozaury
- poznały zawód paleontologa
- brały udział w zabawach badawczych
- ćwiczyły sprawność manualną podczas wykonywania prac plastycznych, lepienia z masy solnej i plasteliny
- starannie wykonywały karty pracy (zadania dostosowane do wieku dziecka)
- wykonywały prace plastyczne różnymi technikami plastycznymi
- doskonaliły umiejętności liczenia oraz klasyfikowania za pomocą figurek dinozaurów (zadania dostosowane do wieku i umiejętności dziecka)
- rozwijały sprawność ruchową, koordynację oraz spostrzegawczość
PROJEKT „JAJKO”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: marzec 2021
W marcu grupa „Skrzaty” realizowała projekt: „Jajko”, który został zainicjowany z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Na początku projektu stworzyliśmy siatkę wiedzy na temat jajek, następnie dzieci ustaliły czego jeszcze chciałyby się dowiedzieć na temat jajek. Stworzyliśmy kącik tematyczny, w którym znajdowały się książki, bajki, jajka kurze, przepiórcze, jajka malowane, ilustracje.
W ramach projektu:
- słuchaliśmy utworów literackich dotyczących tematu
- wysłuchaliśmy bajki o „Brzydkim kaczątku”
- poznaliśmy różne rodzaje jajek (kurze, kacze, przepiórcze)
- poznaliśmy budowę jajka
- wiemy, skąd się biorą jajka
- braliśmy udział w zabawach badawczych: „Zakręcone jajko”, „Gumowe jajko”
- poznaliśmy sposoby wykorzystania jajek w kuchni
- potrafimy odróżnić surowe jajko od gotowanego
- układaliśmy puzzle z jajek
- braliśmy udział w zabawach muzyczno - ruchowych
- rzucaliśmy jajkami do kosza
- chodziliśmy po wyznaczonym torze z jajkiem
- wykonaliśmy prace plastyczne różnymi technikami
- bawiliśmy się przy piosenkach: Pisanki, pisanki” , „Święta wielkanocne z jajem i zającem”
- rysowaliśmy po śladzie
- wykonywaliśmy kartki świąteczne
- przeliczaliśmy jajka, tworzyliśmy zbiory
- wzbogacaliśmy słownictwo dotyczącego tematu w j. angielskim
- przygotowaliśmy wspólnie jajecznice, ugotowaliśmy jajka na miękko i na twardo
- degustowaliśmy nasze wspólnie wykonane potrawy
PROJEKT "WITAMINY"
Grupa Elfy w ramach poszerzenia swojej wiedzy na temat uzyskiwania naturalnej odporności i unikach przeziębień zrealizowała w lutym projekt edukacyjny „Witaminy”.
Jak w przypadku każdego projektu, dzieci stworzyły siatkę pojęciową dzięki, której spisaliśmy to co dzieci już wiedzą temat witamin oraz drugą z pytaniami czego chciałyby sikę dowiedzieć.
W sali został stworzony mały kącik projektowy zawierający materiały o witaminach, książki itp.
Dzieci bardzo chętnie zdobywały wiedzę na temat witamin, co poskutkowało wieloma pytaniami o skład witamin poszczególnych produktów podczas posiłków, chętniej próbowały produkty wcześniej uznane za nielubiane oraz odkładaniem pustych talerzy z warzywami podczas śniadań.
W ramach projektu dzieci również:
- zrozumiały dlaczego warto jeść owoce i warzywa
- poznały nazwy podstawowych witamin A, B, C oraz D
- dzięki dostępnym materiałom dowiedziały się również za co odpowiadają poszczególne witaminy w naszym organizmie
- nauczyły się śpiewać piosenki „Witaminki”
- poznały nazwy najbardziej dostępnych owoców i warzyw oraz ich skład witaminowy
- nauczyły się próbować, to czego nigdy nie jadły
- rozwiązywały zagadki słowne na temat owoców i warzywami
- klasyfikowały produkty według określonych cech
- przeliczały elementy w powstałych zbiorach
- potrafiły prawidłowo ułożyć rytm
- nabrały świadomość, że najzdrowsze witaminy są te naturalne
- wiedzą, że bez witamin nasz organizm może źle funkcjonować
- nauczyły się wiersza o witaminach, który zostanie zaprezentowany na Festiwalu Bajek w ramach miasteczka oświatowego.
PROJEKT „CHOINKA”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: grudzień 2020
W ramach pracy metodą projektu - przed zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, po
rozmowach z dziećmi wybraliśmy temat „Choinka”. Stworzyliśmy kącik tematyczny z materiałów
przyniesionych przez dzieci i nauczycieli. Dzięki realizowanego projektowi dzieci wzbogaciły swoją
wiedzę na temat tradycji Świąt Bożego Narodzenia; rodzajów drzew iglastych, budowy drzewa.
W ramach projektu:
- Poznaliśmy różnego rodzaju drzewa iglaste; porównywaliśmy ich wygląd; poznawaliśmy ich
zapach; kolor, budowę - Zapoznaliśmy się z tradycją ubierania choinki
- Wykonaliśmy ozdoby na choinkę
- Wspólnie dekorowaliśmy choinkę w naszej sali
- Wykonaliśmy prace plastyczne stosując różne techniki
- Wykonaliśmy kartki świąteczne
- Słuchaliśmy utworów literackich związanych z tematem
- Śpiewaliśmy piosenkę „Choinko piękna jak las”
- Porównywaliśmy jak wyglądały dawniej choinki, a jak dziś; omawialiśmy różnice
- Poznawaliśmy tradycje związane z tradycjami Świąt Bożego Narodzenia
- Piekliśmy pierniki
- Przeliczaliśmy elementy, tworzyliśmy zbiory
- Uczestniczyliśmy w zabawach muzyczno – ruchowych
- Wzbogaciliśmy słownictwo związane z tematem w języku angielskim
- Wspólnie kolędowaliśmy przy choince
- Uczestniczyliśmy w Wigilii grupowej
PROJEKT "BOMBKA"
Grupa: Smoki
Termin realizacji: grudzień 2020
W grudniu grupa Smoki realizowała projekt „Bombka”, który został zainicjowany ze względu na zainteresowanie dzieci ozdobami choinkowymi podczas przygotowań przedświątecznych. Na początku stworzyliśmy siatkę dotyczącą tego, co już wiemy o bombkach, następnie spisaliśmy zagadnienia o których dzieci chciałby się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy także kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
W ramach projektu dzieci:
- poznały różne rodzaje ozdób na choinkę,
- nazywały materiały, z których są wykonane,
- dzieliły ozdoby choinkowe na zbiory wg wybranej cechy,
- tworzyły własne bombki z wybranych materiałów,
- poznawały tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia, a w szczególności te związane z ubieraniem choinki,
- wspólnie świętowały uroczystą Wigilię,
- samodzielnie ubierały choinkę w sali własnoręcznie wykonanymi ozdobami,
- uważnie słuchały opowiadania A. Galickiej pt.: “Komu potrzebne jest Boże Narodzenie?” oraz innych związanych z tematem,
- układały historyjkę obrazkową pt.: “Stłuczona bombka” i opowiadały jej treść dostrzegając związki przyczynowo - skutkowe,
- wykonywały karty pracy dotyczące bombki,
- ilustrowały ruchem treść utworu muzycznego pt.: “Zarozumiała bombka”.
PROJEKT „ŚLIMAK”
Grupa: Chochliki
Termin realizacji: listopad 2020
W listopadzie grupa Chochlików realizowała projekt „Ślimak”. Początkowym zadaniem dzieci było stworzenie siatki wiedzy na temat ślimaków. Stworzyliśmy też plansze z pomysłami czego dzieci chcą się dowiedzieć podczas trwania projektu. Chochliki przez cały czas miały pod opieką małe ślimaki afrykańskie, obserwowali ich wzrost i rozwój. Zapoznały się również z wyglądem dorosłego osobnika ślimaka afrykańskiego.
W ramach projektu dzieci:
- tworzyły siatkę wiedzy oraz pytań związaną z tematem,
- poznały wygląd ślimaka, omawiamy jego budowę ciała,
- tworzyły kącik tematyczny,
- obserwowały ślimaki afrykańskie,
- zapoznały się z różnymi gatunkami ślimaków, ich wyglądem, wielkością, barwą oraz środowiskiem życia,
- ćwiczyły orientację przestrzenną,
- słuchały utworów literackich związanych tematycznie ze ślimakami,
- ćwiczyły spostrzegawczość wzrokową podczas zabaw dydaktycznych,
- rozwijały umiejętność uważnego słuchania i wypowiadania się własnymi słowami,
- zapoznały się z etapami wzrostu ślimaka,
- mierzyły ślimaki, stosujemy określenia: najmniejszy, średni, największy,
- poznały piosenki o ślimaku,
- rozwijały poczucia rytmu i umiejętności wokalne,
- poznały sposób odżywiania się ślimaków,
- ćwiczyły sprawność manualną podczas lepienia ślimaka z masy solnej,
- poznały wyliczanki,
- starannie wykonywały karty pracy (zadania dostosowane do wieku dziecka),
- wykonywały wszelkiego rodzaju prace plastyczne różnymi technikami plastycznymi.
PROJEKT "ŚLIMAK"
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: listopad 2020
W listopadzie grupa Czarodzieje realizowała projekt „Ślimak”. Na początku projektu utworzyliśmy siatkę wiedzy o ślimakach. Następnie podczas burzy mózgów ustaliliśmy czego byśmy chcieli dowiedzieć się o tych zwierzętach. Mieliśmy możliwość pogłębiania wiedzy o ślimakach,
i również obserwacji ślimaków afrykańskich, które kilka dni gościły w naszej sali.
W ramach projektu dzieci:
- uczestniczyły w tworzeniu siatki wiedzy oraz pytań związanych z tematem,
- poznały wygląd ślimaka i jego budowę ciała,
- obserwowały ślimaki afrykańskie w sali przedszkolnej,
- poznały różne rodzaje ślimaków, ich wygląd, wielkość oraz środowisko życia,
- ćwiczyły orientację przestrzenną,
- słuchały utworów literackich związanych tematycznie ze ślimakami,
- ćwiczyły spostrzegawczość wzrokową podczas zabaw dydaktycznych,
- poznały etapy wzrostu ślimaka,
- określały wielkość ślimaków, stosowały określenia: najmniejszy, średni, największy,
- słuchały i śpiewały piosenki o ślimaku,
- dowiedziały się czym żywią się ślimaki,
- ćwiczyły sprawność manualną podczas wykonywania prac plastycznych, lepienia z masy solnej i plasteliny
- starannie wykonywały karty pracy (zadania dostosowane do wieku dziecka)
- wykonywały prace plastyczne różnymi technikami plastycznymi,
- doskonaliły umiejętności liczenia (zadania dostosowane do wieku i umiejętności dziecka),
- rozwijały sprawność ruchową, koordynację oraz spostrzegawczość,
- opiekowały się ślimakami znajdującymi się w sali.
PROJEKT "WŁOSY"
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: kwiecień 2016
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybrałyśmy temat projektu „Włosy”. W kwietniu przeszłyśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłyśmy, że projekt będzie trwał cały kwiecień i w ramach zakończenia projektu zaproponujemy rodzicom wizytę w salonie fryzjerskim.
Po wyborze tematu projektu dzieci chętnie przystąpiły do działań tworząc siatkę wiedzy oraz kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców. Dzieci wspólnie wpadły na pomysł, aby otworzyć w sali salon fryzjerski, który cieszył się powodzeniem przez cały okres trwania projektu, a nawet i potem.
W ramach zaplanowanych działań dzieci wraz nauczycielkami:
- Dowiedziały się, dlaczego rosną włosy;
- Dowiedziały się, że ludzie mają różny kolor włosów;
- Poznały praktyczne sposoby dbania o włosy;
- Poznały przybory fryzjerskie i dowiedziały się do czego służą;
- Badały włosy pod mikroskopem;
- Tworzyły fryzury wg własnego pomysłu (praca plastyczna);
- Własnoręcznie tworzyły ozdoby do włosów;
- Odwiedziły pobliski salon fryzjerski;
- Odwiedziły sklepy, w których można zakupić produkty do włosów;
- Poznały różne rodzaje fryzur;
- Dowiedziały się od specjalisty, dlaczego niektórym ludziom wypadają włosy;
- Gościły babcię Helenki, która zrobiła dziewczynką fryzury oraz tatę Natalki, który pokazał chłopcom jak należy się golić.
PROJEKT "JABŁKO"
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji 01 – 23.10.2015
Fazę I rozpoczęliśmy od wyboru tematu oraz stworzenia siatki wiedzy.
Stworzyliśmy kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
Na początku II fazy, obejrzeliśmy jabłko, omówiliśmy jego budowę oraz zobaczyliśmy, co ma w środku.
Następnie dowiedzieliśmy się, gdzie rosną jabłka, poznaliśmy słowo jabłonka oraz zasadziliśmy pestki w celu wyhodowania własnej jabłonki.
Dowiedzieliśmy się również, jak powstaje soczek jabłkowy i porównaliśmy jego smak z soczkiem kupnym.
Zobaczyliśmy również, co pozostanie z jabłuszka po wyciśnięciu soku.
Zapoznaliśmy się z jabłkiem w sztuce oraz z różnymi sposobami ukazania go.
Dowiedzieliśmy się, że jabłka można również ususzyć. Poznaliśmy różne rodzaje suszonych jabłek oraz różne smaki.
Ważyliśmy jabłka, poznaliśmy różne rodzaje wag, stosowaliśmy określenia: duże – małe, ciężkie – lekkie.
Dowiedzieliśmy się, że istnieją produkty tylko o zapachu jabłka i że nie wolno ich jeść.
Stworzyliśmy wiele prac plastycznych, różnymi technikami.
Faza III: Na zakończenie metody projektu upiekliśmy wspólnie jabłecznik, który wszystkim bardzo smakował.
Rodzice również załapali się na mały kawałek, z czego się bardzo cieszyli.
PROJEKT „MARCHEWKA”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: listopad 2016
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybraliśmy wspólnie temat „Marchewka”. Starałyśmy się zaproponować dzieciom temat, który będzie na tyle ciekawy i prosty, żeby zaangażował całą grupę przedszkolną. W listopadzie przeszłyśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłyśmy, że projekt będzie trwał cały listopad i zakończy się uroczystością z udziałem rodziców, podczas której dzieci będą relacjonowały swoje działania, opowiedzą o sukcesach i trudnościach, dokonają podsumowania projektu oraz przedstawią krótki program artystyczny.
Po wyborze tematu projektu dzieci z ochotą przystąpiły do działania tworząc siatkę dotyczącą, tego co już wiedzą na temat marchwi. Następnie po burzliwych obradach z wykorzystaniem aktywnych metod pracy grupy wybrały zagadnienia, które chcą badać i na temat których chcą zdobyć szerszą wiedzę.
W ramach zaplanowanych działań dzieci wraz z nauczycielkami:
v wybrały się do pobliskich sklepów, w celu zdobycia informacji gdzie można zakupić marchewkę;
v wykonały soki z marchewki oraz innych owoców;
v wykonały i zjadły frytki z marchewki;
v badały czym różni się surowa marchew od gotowanej;
v oglądały marchewkę pod mikroskopem;
v poszukiwały w Internecie oraz literaturze gatunków marchwi;
v wykonywały liczne eksperymenty z wykorzystaniem marchewki;
v porównywały marchew ze sklepu z marchewką z ogródka;
v poznały sposoby wykonywania ciasta marchewkowego;
v wykonały w ramach projektu liczne prace plastyczne z dostępnych materiałów;
v nawiązały współpracę z Biblioteką, w celu wypożyczenia literatury na temat marchewki;
v badały marchewkę przy pomocy lupy;
v wykonywały surówkę z marchewki;
v uczestniczyły wraz z rodzicami w Balu Marchewki;
v poznały zwierzę, które lubi jeść marchewkę (chomika);
v tworzyły własną grę ruchową;
v przeprowadzały ankietę wśród dzieci z przedszkola na temat ulubionych warzyw;
v badały marchewkę i inne warzywa z wykorzystaniem kamery internetowej;
v oglądały filmy edukacyjne na temat warzyw;
v śpiewały piosenki o tematyce związanej z tematem;
v poznały produkty wykonane z marchewki, a następnie dokonały ich degustacji;
v poznały etapy sadzenia warzyw, a następnie sadziły marchewkę;
v wykonywały stemple z marchewki.
W realizację projektu zaangażowane były wszystkie przedszkolaki, nauczyciele grupy i rodzice. Dzieci terminowo realizowały zaplanowane działania, konsultowały się z nauczycielami, podawały własne propozycje zadań. Podczas realizacji projektu dzieci wykazywały się pomysłowością i kreatywnością oraz poznawały i doskonaliły umiejętności dotyczące wykorzystania technologii informacyjnej. Ponadto przedszkolaki zdobyły wiedzę i umiejętności, które wykorzystały w praktyce oraz pracy w zespole. Znacząco rozwinął się poziom umiejętności interpersonalnych i językowych u dzieci. Podczas działań projektowych wyzwalała się ich przedsiębiorczość i przebojowość, która miała wpływ na zmianę postaw dzieci wobec siebie, nauczycieli i środowiska. Dzięki realizacji zadań metodą projektu dzieci zyskały poczucie większej wartości i pewności siebie. Realizowany projekt wzbogacił ofertę edukacyjną przedszkola, promował aktywne metody nauczania i uczenia się, zintegrował społeczność przedszkolną. Zachęcał do zaangażowania się rodziców dzieci, rozwijał współpracę przedszkola z lokalnymi przedsiębiorstwami, kształtował pozytywny wizerunek przedszkola i promował je w środowisku.
PROJEKT "KSIĄŻKA"
Grupa: Chochliki
Termin realizacji: listopad - grudzień 2016
Na początku projektu „Książka” grupa Chochlików wspólnie zastanawiała się czego chciałaby dowiedzieć się o książce oraz spisała rzeczy, które o książce już wie. Podczas trwania projektu staraliśmy się odpowiedzieć na te pytania poprzez różne aktywności. Dowiedzieliśmy się jak należy szanować książki, co to jest okładka, strona, kartka, grzbiet książki oraz zakładka. Wykonywaliśmy także własne zakładki do książek. Wzięliśmy udział w lekcji bibliotecznej w filii Biblioteki Raczyńskich, odwiedziliśmy także drukarnię, gdzie dowiedzieliśmy się jak powstają książki. Stworzyliśmy własną biblioteczkę przedszkolną z której zbiorów mogą korzystać dzieci, jak i ich rodzice. Byliśmy również na warsztatach literackich w księgarni „Z bajki”. Dowiedzieliśmy się także na czym polega praca bibliotekarza, księgarza, drukarza oraz pisarza. Stworzyliśmy własny papier oraz pisaliśmy na glinianych tabliczkach. Dowiedzieliśmy się co to jest książka elektroniczna oraz jak z niej korzystać. Mieliśmy także własną przedszkolną drukarnię, gdzie mogliśmy pisać książki przy pomocy stempli i tuszu. Stworzyliśmy także ankiety dotyczące czytania książek w naszym przedszkolu. Gościliśmy babcię Mai, która przeczytała nam książkę oraz stworzyła z nami album o Poznaniu. Poznaliśmy różne rodzaje książek, a także stworzyliśmy własne: przewodnik po os. Chrobrego, album przyrodniczy, książkę przygodową o Chochlikach i atlas. Na koniec projektu przyszedł do nas tata Franka i przeczytał nam książkę o św. Mikołaju. Projekt zakończył się podsumowaniem zebranych informacji i wspólnymi zabawami z rodzicami.
PROJEKT "OJCZYZNA"
Grupa: Smoki
Termin realizacji: listopad 2016
Planując pracę dydaktyczną na miesiąc listopad wraz z pojawiającymi się pytaniami dzieci dotyczącymi zbliżającego się Święta Niepodległości postanowiłyśmy przybliżyć dzieciom temat historii naszego kraju. W związku z innowacjami jakie wprowadzamy w naszym przedszkolu zdecydowałyśmy wykorzystać w tym celu Metodę Projektów. Poprosiłyśmy, aby dzieci przyniosły materiały związane z tematem „Ojczyzna” i tak powstał kącik projektowy na bazie którego pracowałyśmy wspólnie z dziećmi. Do projektu włączyli się również rodzice.
Podczas realizacji projektu:
- stworzyliśmy siatkę pojęciową na której zaznaczyliśmy to, co wiemy na temat Ojczyzny i to, czego chcielibyśmy się dowiedzieć,
- dzieci nauczyły się definiować słowo Ojczyzna, obywatel, patriotyzm
- poznały stolicę Polski, główne rzeki, większe miasta i niektóre regiony Polski
- dowiedziały się czym jest szacunek, tolerancja, tradycja, niepodległość
- poznały tradycję i kulturę różnych regionów Polski
- poznały elementy historii Polski,
- poznały święta narodowe,
- utrwaliły polskie symbole narodowe,
- poznały twórczość wybranych polskich artystów
- nauczyły się wskazywać Polskę na mapie Europy,
- nauczyły się wybranych piosenek patriotycznych oraz piosenek dziecięcych o Polsce
- nauczyły się recytować fragment wiersza pt.: „Moja Piosenka” Cypriana Kamila Norwida
- uczestniczyły w spektaklu pt „Ojczyzna” w Teatrze Polskim
- uczestniczyły w koncercie „Zaczarowany klucz” poświęconym dwóm polskim artystom: Julianowi Tuwimowi i Witoldowi Lutosławskiemu,
- uczestniczyły w spotkaniu z policjantami - ludźmi będącymi w służbie Ojczyzny.
- uczestniczyły w spotkaniu z historykami, którzy opowiadali o historii Polski,
- poznały wybrane tańce ludowe,
- wykonywały prace plastyczne związane z tematem.
Projekt zakończył się uroczystym podsumowaniem. Dzieci ubrane w biało - czerwone stroje opowiadały historię Polski, deklamowały wiersze polskich poetów, śpiewały piosenki o Polsce i tańczyły do muzyki Chopina. Na gości czekał w sali biało - czerwony poczęstunek.
PROJEKT "MALARSTWO"
Grupa: Chochliki
Termin realizacji: marzec 2017
Tematem, którym zainteresowały się Chochliki i który zrealizowałyśmy w ramach pracy metodą projektu było malarstwo. Projekt był zaplanowany na trzy tygodnie, a zakończony został wystawą prac dzieci, którą mogli podziwiać rodzice, pracownicy przedszkola a także dzieci z innych grup.Na początku stworzyliśmy siatkę dotyczącą tego, co już wiemy o obrazach i malarstwie, następnie spisaliśmy zagadnienia o których dzieci chciałby się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy także kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
W ramach projektu:
PROJEKT "WODA"
Grupa: Smoki
Termin realizacji: styczeń 2017
Planując pracę dydaktyczną na miesiąc styczeń wraz z dziećmi postanowiłyśmy zgłębić wiedzę na temat wody. W związku z innowacjami jakie wprowadzamy w naszym przedszkolu zdecydowałyśmy wykorzystać w tym celu Metodę Projektów. Poprosiłyśmy, aby dzieci przyniosły materiały związane z tematem woda i tak powstał kącik projektowy na bazie którego dzieci czerpały szeroko pojętą wiedzę. Obok kącika projektowego powstał również, cieszący się popularnością kącik eksperymentalny.
Podczas realizacji projektu:
- stworzyliśmy siatkę pojęciową na której zaznaczyliśmy to, co wiemy na temat wody i to, czego chcielibyśmy się dowiedzieć,
- dzieci nauczyły się jak ważna jest woda w życiu ludzi, roślin i zwierząt
- poznały główne rzeki Polski ale i najdłuższą rzekę świata
- dowiedziały się czym jest oszczędzanie wody i jakie mogą być skutki jej marnowania
- poznały nazwy Oceanów i mórz
- poznały sposoby wydobywania wody
- słuchały ciekawych opowiadań związanych z tematem- nauczyły się wskazywać oznaczenia wód na mapie
- nauczyły się wybranych piosenek o wodzie
- wykonywały prace plastyczne związane z tematem za pomocą różnych technik plastycznych
- brały udział w warsztatach z bomblowania tworząc piękne prace
- rozpoznawały odgłosy miejsc w, których woda występuje
- barwiły wodę różnymi kolorami
- poznały obieg wody w przyrodzie
- brały udział w zajęciach ruchowych naśladując różne typy opadów
Dzieci bardzo chętnie eksperymentowały z wodą, manipulując różnymi pojemnikami i miarkami. Największą atrakcją tego projektu okazała się wycieczka do Wrocławia, w którym odwiedziliśmy Hydropolis. Dzieci były zachwycone zarówno podróżą pociągiem jak i samym Hydropolis.
PROJEKT "SKLEP"
Grupa : Czarodzieje
Termin realizacji: marzec 2017
W marcu grupa Czarodziejów realizowała projekt „Sklep”. Zabawa w sklep przebiegała wg pomysłu dzieci- same ustalały zasady zabawy i trzymały się reguł. Dzieci przypominały sobie swoje własne doświadczenia z zakupów. Sklep stworzony przez grupę działał profesjonalnie. Dzieci dzieliły się rolami: dostawców, sprzedawców, klientów. Wchodząc w różne role używały zwrotów grzecznościowych – wiedziały jak zwracać się do klientów i do dostawców. Przygotowywały produkty na sprzedaż oraz płaciły pieniędzmi, planowały przestrzeń, układały towar na półkach.
PROJEKT "KWIAT"
Grupa: Elfy
Termin realizacji: marzec 2017
Projekt „Kwiat” jest kolejnym tematem zrealizowanym metodą projektu w grupie Elfy. Na początku stworzyliśmy siatkę dotyczącą tego, co już wiemy o kwiatach, następnie spisaliśmy zagadnienia o których dzieci chciałby się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy także kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
W ramach projektu:
- poznaliśmy wygląd kwiatów, omawialiśmy ich budowę,
- zapoznaliśmy się z rodzajami i kolorami kwiatów,
- słuchaliśmy utworów literackich związanych tematycznie z kwiatami,
- zapoznaliśmy się z etapami wzrostu kwiatów,
- poznaliśmy piosenki o kwiatach,
- poznaliśmy sposoby odżywiania się kwiatów,
- dowiedzieliśmy się, że istnieją kwiaty jadalne oraz lecznicze,
- smakowaliśmy dżem różany,
- wykonaliśmy wszelkiego rodzaju prace plastyczne przy użyciu różnych technik plastycznych,
- uczestniczyliśmy w warsztatach, na których nauczyliśmy się lepić z gliny doniczki,
- poznaliśmy rośliny owadożerne,
- prowadziliśmy doświadczenia – barwiliśmy kwiaty, obserwowaliśmy, analizowaliśmy i wyciągaliśmy wnioski z prowadzonych badań,
- oglądaliśmy z użyciem lupy cebulki, nasiona przygotowane do wysiewu,
- rozwijaliśmy umiejętności mierzenia,
- dowiedzieliśmy się wielu ciekawych wiadomości na temat pszczół i ich roli w przyrodzie,
- sadziliśmy, sialiśmy kwiaty,
- oglądaliśmy zielniki oraz poradniki dotyczące kwiatów,
- odwiedziliśmy bibliotekę, w której wyszukaliśmy literaturę dziecięcą o kwiatach,
- poznaliśmy warunki niezbędne do prawidłowego wzrostu rośliny,
- uczestniczyliśmy w wycieczce do Palmiarni,
- pozyskiwaliśmy wiedzę o kwiatach podczas wycieczek plenerowych,
- dowiedzieliśmy się, że istnieją wszelkiego rodzaju świece oraz środki czystości, chemiczne o zapachach kwiatów,
- zasadziliśmy swój własny kwiat, któremu nadaliśmy imię,
Projekt zakończyliśmy występami dla rodziców, na których podzieliliśmy się zdobytą wiedzą na temat kwiatów.
PROJEKT "BUTY
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: kwiecień 2017
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybraliśmy temat projektu „Buty”. W kwietniu przeszliśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłam, że projekt będzie trwał cały kwiecień i w ramach zakończenia projektu zorganizuję dla rodziców i dzieci wystawę prac i zdjęć z realizacji projektu.
Po wyborze tematu projektu dzieci chętnie przystąpiły do działań tworząc siatkę wiedzy oraz kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców. Dzieci wspólnie wpadły na pomysł, aby zorganizować w sali sklep obuwniczy, który cieszył się powodzeniem przez cały okres trwania projektu, a nawet i potem.
W ramach zaplanowanych działań dzieci wraz nauczycielkami:
- Dowiedziały się, że są różne typy obuwia (np. rodzaje ze względu na porę roku, pogodę oraz sytuację);
- Dowiedziały się jak wyglądają i do czego służą wkładki do butów, sznurówki;
- Dowiedziały się jak dbać o buty i poznały produkty służące do ochrony obuwia (np. pasty do butów);
- Poznały sposoby wiązania sznurowadeł, zapięcia u butów;
- Dowiedziały się, po co nosi się buty;
- Uczestniczyły w wycieczce do zakładu szewskiego, poznały pracę szewca;
- Sprawdzały z czego są wykonane buty;
- Wykonywały prace plastyczne różnymi technikami i z różnych materiałów;
- Oglądały stopy przez kamerkę internetową;
- Uczestniczyły w zajęciach korekcyjnych – wizyta specjalisty;
- Dowiedziały się, jak powstaje obuwie różnego rodzaju;
- Odwiedziły sklepy obuwnicze w okolicy;
- Przeliczały buty oraz tworzyły zbiory;
- Poznały różne zawody, pasje, w których ludzie noszą różne rodzaje obuwia (np. balet, jazda na łyżwach, rolkach, jazda konna, biegi, taniec, step);
- Odciskały podeszwę buta na papierze tworząc kolorowy dywan;
- Poznały słowa związane z tematem w języku angielskim;
- Tworzyły tekturową szafkę na buty;
- Oglądały literaturę dotyczącą tematu.
PROJEKT "ZAWODY"
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: kwiecień – maj 2017
W ramach pracy metodą projektu po obserwacji i rozmowach z dziećmi wspólnie wybraliśmy temat: „Zawody”. Stworzyliśmy kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci, nauczycieli. Dzięki realizowanemu projektowi dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat zawodów, efektów pracy, charakterystycznego ubioru.
W ramach projektu:
- Gościliśmy ekspertów, rodziców
- Rozwijaliśmy umiejętność zadawania pytań ekspertom
- Poznaliśmy dawny zawód: garncarz; oglądaliśmy różne rzeczy wykonane z gliny (wazony, garnki); lepiliśmy z gliny
- Poznaliśmy zawód: biolog, naukowiec; wykonywaliśmy doświadczenia z wodą, lodem, barwnikami, płynami; eksperymentowaliśmy za pomocą różnych urządzeń; przymierzaliśmy odzież ochronna, strój, obuwie, maseczki;
- Poznaliśmy zawód: pocztowiec; braliśmy udział w zabawie „na pocztę”; wykonaliśmy kartki pocztowe i wysyłaliśmy je na poczcie; oglądaliśmy klasery; pocztówki
- Braliśmy udział w wycieczce do Biblioteki Raczyńskich – poznaliśmy zawód: bibliotekarz; braliśmy udział w lekcji bibliotecznej; wypożyczyliśmy literaturę dotyczącą różnych zawodów
- Braliśmy udział w wycieczce do Zajezdni Tramwajowej na Franowie – poznaliśmy zawód: motorniczy; jeździliśmy tramwajem, porównywaliśmy stare tramwaje i tramwaje nowoczesne, siedzieliśmy za sterami tramwaju
- Braliśmy udział w wycieczce do Studia fotograficznego – poznaliśmy zawód: fotograf; braliśmy udział w sesji zdjęciowej, sami wykonywaliśmy kolegom zdjęcia, zaznajamialiśmy się z potrzebnymi urządzeniami w pracy fotografa, wywoływaliśmy zdjęcia; oglądaliśmy różnego rodzaju aparaty, zdjęcia, albumy
- Braliśmy udział w wycieczce do Banku ING - poznaliśmy zawód: bankowiec; oglądaliśmy pomieszczenia Banku; poznaliśmy urządzenia służące do liczenia banknotów, bilonu; poznaliśmy różne sposoby płatności; sposoby oszczędzania
- Śpiewaliśmy piosenkę:” Kim ja będę, kiedy będę duży?”
- Wykonaliśmy różne prace plastyczne związane z tematem „Kim będę, gdy dorosnę”
PROJEKT „ROWER”
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: październik 2017
Korzystając z ładnej pogody za oknem oraz z tego, że dzieci z grupy Czarodzieje lubią przyjeżdżać do przedszkola rowerami, postanowiłyśmy przeprowadzić projekt „Rower”. Projekt został zaplanowany na trzy tygodnie, jednak w związku z dużym zainteresowaniem dzieci, przedłużyłyśmy go o tydzień. Na początku jak zwykle powstała siatka pojęć „co wiemy o rowerze”, a także „czego chcielibyśmy się dowiedzieć”. W sali powstał również kącik z rzeczy, które przynieśli dzieci i rodzice i nauczyciele.
W ramach projektu:
- poznaliśmy budowę i historię roweru
- śpiewaliśmy piosenkę „Jadą rowery”
- oglądaliśmy akcesoria rowerowe i dowiedzieliśmy się do czego służą
- poznaliśmy różne rodzaje rowerów
- poznaliśmy litery „r” i „R”, „o” i „O”, „w” i „W”, „e” i „E” dzięki którym potrafimy odczytać słowo „rower”
- dowiedzieliśmy się jak po niemiecku brzmi słowo „rower”
- braliśmy udział w warsztatach dotyczących fizyki w rowerze
- stworzyliśmy galerię zdjęć „Czarodzieje na rowerach”
- wykonywaliśmy ćwiczenia gimnastyczne nastawione na wzmocnienie mięśni nóg i rozwijanie równowagi
- dowiedzieliśmy się jak bezpiecznie zachowywać się na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych podczas jazdy rowerem
- jeździliśmy rowerem po ogrodzie przedszkolnym – wykonywaliśmy slalom i „ósemki”
- każdy z nas mógł przynieść swój rower do przedszkola i zaprezentować go innym dzieciom
- jeździliśmy rowerem po placu rowerowym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
- oglądaliśmy kartę rowerową i dowiedzieliśmy się do czego służy
- poznaliśmy zasady bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze
- mierzyliśmy wysokość różnych rowerów za pomocą sznurka, określaliśmy który jest najwyższy, a który najniższy
- szkicowaliśmy rower
- dowiedzieliśmy się jak wygląda strój kolarski
- pompowaliśmy dętki oraz inne rzeczy, aby sprawdzić, czy da się je napompować
- wykonywaliśmy karty pracy dotyczące roweru
- ilustrowaliśmy wybraną zasadę bezpieczeństwa podczas jazdy rowerem
- poznaliśmy bliżej figurę geometryczną – koło i wykonaliśmy wspólna pracę plastyczną – rower z kół orgiami
- byliśmy na wycieczce w serwisie rowerowym
- przeprowadziliśmy ankietę uliczną dotyczącą rowerów
- oglądaliśmy przyczepkę rowerową i siadaliśmy w niej
- wykonaliśmy prace plastyczne z rowerem w roli głównej
- byliśmy na spacerze do wypożyczalni rowerów miejskich i dowiedzieliśmy się jak z niej korzystać
- oglądaliśmy mapy rowerowe
- przy pomocy map rowerowych szukaliśmy ścieżek rowerowych blisko przedszkola
- poznaliśmy znaki drogowe istotne dla rowerzystów
- byliśmy na wycieczce w sklepie rowerowym
- próbowaliśmy odgadnąć kod otwierający zabezpieczenie rowerowe


PROJEKT „MOTOCYKL"
Grupa: Chochliki
Termin realizacji: październik 2017
W grupie Chochliki zakończył się projekt „Motocykl”.
- Dzieci poznały kilka rodzajów motocykli. Miały okazję na nich posiedzieć, przymierzyć kilka akcesoriów motocyklisty, między innymi kurtkę, rękawice, kask, ochraniacze.
- Zobaczyły specjalną budowę kurtki i jej wzmocnienia.
- Byliśmy w bibliotece w celu poszerzenia naszej wiedzy o motocyklach.
- Poznaliśmy szczegółową budowę motocykli.
- Poznaliśmy zasady bezpiecznego poruszania się motocyklem po drodze.
- Braliśmy udział w warsztatach motocyklowych, na których mogliśmy zobaczyć dlaczego koło się kręci i jak działa silnik.
- Wykonywaliśmy prace plastyczne związane z projektem, między innymi kaski, które sami zdobiliśmy a następnie służyły nam do zabawy.
- Poznawaliśmy i dostrzegaliśmy różnicę między budową motocykli oraz opisywaliśmy ich wygląd.
PROJEKT „ZIEMNIAK”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: listopad 2017
Projekt „Ziemniak” to pierwszy temat w grupie Skrzaty zrealizowany metodą projektu. W pierwszym tygodniu trwania projektu powstała siatka dotycząca tego, co dzieci wiedzą już na temat tego warzywa, oraz siatka pytań o to, czego chciałyby się dowiedzieć. Rozpoczęliśmy również urządzanie kącika projektowego.
W ramach projektu:
- poznaliśmy różne gatunki ziemniaków i dokonaliśmy ich degustacji,
- stworzyliśmy książkę kucharską z przepisami na potrawy z ziemniaków,
- tworzyliśmy prace plastyczne wykorzystujące różne techniki,
- bawiliśmy się pieczątkami z ziemniaków,
- robiliśmy różne masy plastyczne z mąki ziemniaczanej,
- robiliśmy różne potrawy z ziemniaków,
- braliśmy udział w teatrzyku „O wróbelku Elemelku o ziemniaku i bąbelku”
- urządzaliśmy zawody sportowe z wykorzystaniem ziemniaków,
- sadziliśmy różne gatunki ziemniaków w wodzie i w ziemi i obserwowaliśmy jak rosną,
- czytaliśmy książeczki o ziemniakach,
- poznaliśmy cykl sadzenia i zbierania ziemniaków oraz nazwy maszyn rolniczych pomocnych w pracach polowych,
- poznaliśmy słowo „ziemniak” po angielsku oraz nauczyliśmy się angielskiej wyliczanki „One potato”,
- wzięliśmy udział w warsztatach edukacyjnych pt.: „Pieczona pyra” w ogrodzie ekologicznym Gładysiakowie,
Na podsumowanie projektu zaprosiliśmy rodziców. Dzieci zaprezentowały piosenki o ziemniakach a następnie, wspólnie z rodzicami degustowały ziemniaki z ogniska.
PROJEKT „JABŁKO”
Grupa: Elfy
Termin realizacji: listopad 2017
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybrałyśmy temat projektu „Jabłko”. W listopadzie przeszłyśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłyśmy, że projekt będzie trwał cały listopad i w ramach zakończenia projektu zaproponujemy rodzicom ognisko, podczas którego nasze dzieci wspólnie z dziećmi z grupy Skrzatów zorganizują zawody Jabłko&Ziemniak.
Po wyborze tematu projektu dzieci chętnie przystąpiły do działań tworząc siatkę wiedzy oraz kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców. Dzieci wspólnie wpadły na pomysł, aby utworzyć w sali kącik, który cieszył się powodzeniem przez cały okres trwania projektu, a nawet i potem.
W ramach zaplanowanych działań dzieci wraz nauczycielkami:
- poznały jabłko pod różnymi postaciami (roślina, zabawka, maskotka, strój itp.)
- poznały różne odmiany i gatunki jabłka;
- dowiedziały się jak zbudowane jest jabłko;
- posadziły jabłka w sali tworząc ogród owocowy;
- wykonywały sok z jabłek, jabłek i innych owoców/warzyw;
- wykonywały ciasto z jabłkami, batoniki jabłkowe;
- założyły sklep warzywniczy w sali;
- wykonywały jabłka z masy solnej – praca plastyczna;
- badały jabłko pod mikroskopem (kamerą);
- ćwiczyły mięśnie narządu mowy na zgłoskach: ciach, szsz, wrr, szu;
- tworzyły dania z jabłkami wg własnego pomysłu (np. pieczone jabłko, ciasteczka, mus jabłkowy);
- szkicowały, kolorowały oraz malowały na papierze;
- poznały zwierzęta, które lubią jeść jabłka (np. chomika) – wycieczka do sklepu zoologicznego;
- przeprowadzały ankietę wśród pracowników przedszkola na temat ulubionego owocu;
- przeliczały jabłka oraz tworzyły zbiory;
- poznały jabłka poprzez różne produkty żywieniowe (chipsy, mus, dżem, kisiel, herbata, kaszka dla dzieci itp.) oraz chemiczne (kosmetyki o zapachu jabłka);
- uczestniczyły w zabawach zręcznościowych– rzut jabłkiem do celu;
- uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych (np. do piosenki „Czerwone jabłuszko”);
- wykonywały stemple z jabłek;
- poznały nazwy owoców po angielsku;
- oglądały filmy edukacyjne o jabłkach;
- oglądały literaturę dotyczącą tematu – wycieczka do biblioteki;
- Uczestniczyły w wycieczce do Ogrodu Botanicznego – Gładysiakowie.
PROJEKT „KOSMOS”
Grupa: Elfy
Termin realizacji: styczeń/luty 2018
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybraliśmy wspólnie temat „Kosmos”. Starałyśmy się zaproponować dzieciom temat, który będzie na tyle ciekawy, żeby zaangażował całą grupę przedszkolną. Pod koniec stycznia i na początku lutego przeszłyśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłyśmy, że projekt będzie trwał do 23 lutego.
Po wyborze tematu projektu dzieci z ochotą przystąpiły do działania tworząc siatkę dotyczącą, tego co już wiedzą na temat kosmosu. Następnie po burzliwych obradach z wykorzystaniem aktywnych metod pracy grupy, dzieci wybrały zagadnienia, które chcą badać i na temat których chcą zdobyć szerszą wiedzę.
W ramach zaplanowanych działań dzieci wraz z nauczycielkami:
- budowały wiedzę o Kosmosie,
- rozbudzały zainteresowania Kosmosem, pracą astronoma i astronauty,
- poznały postać Mikołaja Kopernika oraz znanych zdobywców kosmosu,
- zaznajomiły się z mapą, globusem, Układem Słonecznym,
- rozwijały wyobraźnię przestrzenną,
- poznały zjawisko dnia i nocy na ziemi,
- kształtowały postawę ciekawości i chęci badania,
- rozwijały umiejętności układania elementów w zbiory,
- tworzyły warunki do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie,
- rozwijały umiejętności myślenia abstrakcyjnego,
- rozwijały umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji,
- zapoznały się ze słownictwem polskim i angielskim dotyczącym tematu Kosmos,
- odwiedziły mobilne planetarium,
- uczestniczyły w spotkaniach z ekspertami opowiadającymi o kosmosie,
- budowały rakietę kosmiczną z dostępnych materiałów.
PROJEKT „KOSMOS”
Grupa: Smoki
Termin realizacji: styczeń/luty 2018
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji i rozmowach z dziećmi wybraliśmy wspólnie temat Kosmos. Na początku projektu stworzyliśmy siatkę pojęć dotyczącą Kosmosu oraz spisaliśmy zagadnienia, o których dzieci chciałyby się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców i nauczycieli. Na zakończeni i podsumowanie projektu zaprosiliśmy rodziców na zajęcia – wspólnie bawiliśmy się, braliśmy udział w zabawach muzyczno – ruchowych, układaliśmy puzzle z Układem Słonecznym, podzieliliśmy się zdobytą wiedzą na temat Kosmosu. Projekt Kosmos rozwijał umiejętności motoryczne, społeczne oraz wyobraźnię dzieci - Smoki wspólnie przygotowywały misje kosmiczne, współpracowały, komunikowały się.
W ramach projektu:
- Poszerzaliśmy wiedzę o Kosmosie
- Poznaliśmy budowę Układu Słonecznego
- Zapoznaliśmy się ze zjawiskiem ruchu obrotowego i obiegowego Ziemii
- Oglądaliśmy filmy edukacyjne dotyczące tematu
- Oglądaliśmy literaturę dotyczącą Kosmosu
- Poznaliśmy zawody astronoma i astronauty
- Przybliżyliśmy postać Mikołaja Kopernika, Galileusza, zdobywców Kosmosu
- Zaznajomiliśmy się z globusem, lunetami
- Śpiewaliśmy piosenki „Ziemia nasza planeta”, „Planety”
- Mierzyliśmy wysokość zbudowanych rakiet; stosowaliśmy określeń - najniższa, najwyższa
- Przeliczaliśmy elementy i tworzyliśmy zbiory
- Szkicowaliśmy, rysowaliśmy, malowaliśmy rakiety
- Projektowaliśmy własne rakiety oraz inne urządzenia za pomocą różnych materiałów
- Wykonywaliśmy karty pracy dotyczące Kosmosu
- Utrwalaliśmy nazwy figur geometrycznych, z których wykonana była praca plastyczna
- Braliśmy udział w zabawach muzyczno– ruchowych
- Nabywaliśmy sprawność fizyczną poprzez” gimnastykę kosmonauty”
- Wprowadziliśmy gwiezdną obecność
- Wzbogaciliśmy słownictwo związane tematycznie z Kosmosem
- Poznaliśmy zagadnienia dotyczące tematu w języku angielskim
- Odwiedziliśmy Planetarium mobilne
- Braliśmy udział w zabawach badawczych
- Uczestniczyliśmy w spotkaniach z ekspertami, pasjonatami Kosmosu
PROJEKT „PIES”
Grupy: Skrzaty i Chochliki
Termin realizacji: styczeń/luty 2018
Projekt „Pies” jest kolejnym tematem zrealizowanym metodą projektu w naszym przedszkolu, jednak po raz pierwszy prowadzony w obu grupach jednocześnie. Na początku, tradycyjnie stworzyliśmy siatkę dotyczącą tego, co już wiemy o psach, następnie spisaliśmy zagadnienia o których chcielibyśmy się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy także kąciki tematyczne oraz badawcze z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
W ramach projektu:
- poznaliśmy budowę psa, nazywaliśmy poszczególne części ciała,
- rozpoznawaliśmy różne rasy psów,
- słuchaliśmy i uczyliśmy się piosenek o psach w języku polskim i angielskim,
- braliśmy udział w grach i zabawach zespołowych w języku polskim i angielskim,
- stworzyliśmy ankietę dla pracowników przedszkola o posiadanych przez nich psach,
- nazywaliśmy akcesoria dla psów,
- poznaliśmy zasady dbania o psy,
- słuchaliśmy ciekawostek na temat psich zawodów (pies ratownik, pies przewodnik),
- odwiedziliśmy gabinet weterynaryjny,
- spotykaliśmy się z ekspertami,
- odwiedzili nas strażacy z psami ratowniczymi,
- poznaliśmy zasady zachowania się podczas kontaktu z nieznanym psem,
- braliśmy udział w zabawie matematycznej „Kości” (przeliczaliśmy w języku polskim i angielskim),
- poznaliśmy literaturę o psach,
- byliśmy na wycieczce na psim wybiegu,
- odwiedziły nas różnej rasy psy oraz mieszańce,
- oglądaliśmy sztuczki akrobatyczne psa,
- poznaliśmy psa bez jednej łapy oraz jego historię, dowiedzieliśmy się ciekawych informacji na temat adopcji psów,
- poszliśmy na wspólny spacer z psem, poznaliśmy sposoby sprzątania po psie oraz niezbędne do tego akcesoria,
- wykonywaliśmy starannie prace plastyczne z różnych materiałów, wypełnialiśmy karty pracy,
- odwiedziliśmy psiego fryzjera, dowiedzieliśmy się m.in. że psom można farbować włosy.
PROJEKT „ZEGAR”
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: marzec/kwiecień 2018
Wśród przedszkolaków z grupy Czarodziejów coraz częściej można było usłyszeć pytanie „która jest godzina?”, „za ile będzie obiad?”, czy „kiedy będzie godzina 15:00”?. W związku z tym postanowiłyśmy przeprowadzić projekt „Zegar”, aby odpowiedzieć na te nurtujące pytania. Tworząc siatkę pojęć „co wiemy o zegarze”, a także „czego jeszcze chcielibyśmy się dowiedzieć” okazało się, że odczytywanie godzin to nie jedyne zagadnienia, które interesują dzieci. Projekt został zaplanowany na cztery tygodnie, a zakończył się spotkaniem z rodzicami, podczas którego wspólnie z dziećmi budowali najróżniejsze zegary.
W ramach projektu:
- stworzyliśmy kącik projektowy, do którego rekwizyty przynosiły dzieci, rodzice oraz nauczycielki;
- mogliśmy przynosić własne zegarki i zaprezentować je innym dzieciom;
- bawiliśmy się w zabawy ruchowe związane z zegarami;
- naśladowaliśmy różne odgłosy zegarów (tik-tak, bim-bam, ku-ku…);
- śpiewaliśmy piosenki o zegarze pt.: „Pan Tik-Tak” oraz „Tik-tak”;
- śpiewaliśmy piosenkę o zegarze w j. niemieckim pt.: „Große Uhren machen tick-tack”;
- poznaliśmy historię zegarów i dowiedzieliśmy się, który zegar jest najstarszy;
- poznaliśmy różne rodzaje zegarów;
- rozwiązywaliśmy karty pracy związane z zegarami;
- poznaliśmy litery „z”, i „f”, dzięki którym mogliśmy odczytywać słowa związane z zegarami;
- poznaliśmy znaczenie wskazówek;
- uczyliśmy się odczytywać godziny;
- lepiliśmy z plasteliny oraz rysowaliśmy zegary podobne do tych z obrazu pt.: „Tajemnice pamięci” Salvadora Dali;
- szkicowaliśmy zegary;
- dowiedzieliśmy czym różnią się cyfry arabskie od rzymskich;
- wykorzystywaliśmy zegary podczas zabaw swobodnych;
- klasyfikowaliśmy zegary ze względu na daną cechę;
- byliśmy na wycieczce u zegarmistrza;
- byliśmy na wycieczce nad Jeziorem Maltańskim w Ogrodzie Czasu, gdzie oglądaliśmy zegary słoneczne;
- oglądaliśmy zegar na przystanku PST Kurpińskiego;
- stworzyliśmy budziki ze starych płyt CD;
- oglądaliśmy i słuchaliśmy bajek o zegarach;
- poznaliśmy przysłowia związane z czasem i potrafimy je wyjaśnić;
- stworzyliśmy duży zegar z rozkładem dnia w naszej grupie;
- poznaliśmy działanie kół zębatych;
- powtarzaliśmy nazwy dni tygodnia i miesięcy;
- byliśmy na wycieczce w Muzeum Sztuk Użytkowych, gdzie oglądaliśmy kolekcje zegarów oraz na Starym Rynku, gdzie oglądaliśmy zegar na wieży ratuszowej oraz zegary słoneczne;
- skonstruowaliśmy własny zegar słoneczny;
- zbudowaliśmy własne klepsydry;
- podczas wykonywania różnych ćwiczeń porównywaliśmy który zegar jest najdokładniejszy: zegarek na rękę, stoper czy klepsydra;
- zrobiliśmy zegary z kukułką;
- ważyliśmy zegary, porównywaliśmy ich ciężar;
- oglądaliśmy zdjęcia zegarów kwiatowych;
- dowiedzieliśmy się jak zbudowany jest zegar i potrafimy nazwać jego części;
- po rozkręceniu zegarka oglądaliśmy jego wnętrze kamerką internetową;
- oglądaliśmy zdjęcia słynnych zegarów: Big Ben w Londynie i zegar Orloj w Pradze;
- stworzyliśmy własne zegarki na rękę;
- braliśmy udział w lekcji bibliotecznej o zegarach w filii Biblioteki Raczyńskich.
PROJEKT „BAJKA”
Grupa: Elfy
Termin realizacji: kwiecień 2018
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybraliśmy wspólnie temat projektu „Bajka”. Starałyśmy się zaproponować dzieciom temat, który będzie na tyle ciekawy i prosty, żeby zaangażował całą grupę przedszkolną. W kwietniu przeszłyśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłyśmy, że projekt będzie trwał cały kwiecień i zakończy się uroczystością z udziałem rodziców, podczas której dzieci będą relacjonowały swoje działania, opowiedzą o sukcesach i trudnościach, dokonają podsumowania projektu, przedstawią krótki program artystyczny oraz wspólnie z rodzicami wykonają strój bajkowy z ekologicznych materiałów.
Po wyborze tematu projektu dzieci z ochotą przystąpiły do działania tworząc siatkę dotyczącą, tego co już wiedzą na temat bajki. Następnie po burzliwych obradach z wykorzystaniem aktywnych metod pracy grupy wybrały zagadnienia, które chcą badać i na temat których chcą zdobyć szerszą wiedzę.
W ramach zaplanowanych działań dzieci wraz z nauczycielkami:
- uważnie słuchały czytanych baśni i bajek,
- rozpoznawały bajkowe postacie i tytuły utworów,
- potrafiły dokonać oceny postaw bohaterów,
- miały świadomość, że baśnie i bajki mogą być tematem wielu ciekawych zabaw,
- zdały sobie sprawę, że z treści baśni i bajek płyną mądrości życiowe,
- wzbogacały słownik mowy biernej i czynnej,
- spontanicznie wypowiadały własne myśli,
- potrafiły zagrać przydzieloną mu rolę,
- uczestniczyły w wycieczce do księgarni „Z Bajki”, w warsztatach pt.: „Calineczka”,
- tworzyły ilustracje do wybranej bajki,
- samodzielnie tworzyły rekwizyty do wybranej bajki,
- przełamywały nieśmiałość podczas publicznych występów,
- wykonywały prace plastyczne zgodnie z tematem,
- przygotowywały przedstawienia teatralnego na III Przegląd Bajek w SP 17.
W realizację projektu zaangażowane były wszystkie przedszkolaki, nauczyciele grupy i rodzice. Dzieci terminowo realizowały zaplanowane działania, konsultowały się z nauczycielami, podawały własne propozycje zadań. Podczas realizacji projektu dzieci wykazywały się pomysłowością i kreatywnością oraz poznawały i doskonaliły umiejętności dotyczące wykorzystania technologii informacyjnej. Ponadto przedszkolaki zdobyły wiedzę i umiejętności, które wykorzystały w praktyce oraz pracy w zespole. Znacząco rozwinął się poziom umiejętności interpersonalnych i językowych u dzieci. Podczas działań projektowych wyzwalała się ich przedsiębiorczość i przebojowość, która miała wpływ na zmianę postaw dzieci wobec siebie, nauczycieli i środowiska. Dzięki realizacji zadań metodą projektu dzieci zyskały poczucie większej wartości i pewności siebie. Realizowany projekt wzbogacił ofertę edukacyjną przedszkola, promował aktywne metody nauczania i uczenia się, zintegrował społeczność przedszkolną. Zachęcał do zaangażowania się rodziców dzieci, rozwijał współpracę przedszkola z lokalnymi przedsiębiorstwami, kształtował pozytywny wizerunek przedszkola i promował je w środowisku.
PROJEKT „PIZZA”
Grupy: Czarodzieje
Termin realizacji: maj 2018
Projekt „Pizza” jest kolejnym tematem zrealizowanym metodą projektu w naszym przedszkolu. Na początku, tradycyjnie stworzyliśmy siatkę dotyczącą tego, co już wiemy o pizzy, następnie spisaliśmy zagadnienia o których chcielibyśmy się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy także kąciki tematyczne oraz badawcze z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
W ramach projektu:
- poznaliśmy różnego rodzaju pizze,
- dowiedzieliśmy się z jakich składników powstaje pizza,
- dowiedzieliśmy się, że pizza jest potrawą kuchni włoskiej,
- poznaliśmy historię pizzy Margherity,
- dowiedzieliśmy się, gdzie Włochy leżą na mapie,
- poznaliśmy stolicę Włoch, flagę oraz godło,
- byliśmy na wycieczce w Pizza Express,
- samodzielnie wykonywaliśmy pizzę,
- poznaliśmy zasady bezpieczeństwa podczas pracy w kuchni,
- wykonywaliśmy prace plastyczne związane z projektem przy użyciu różnych technik plastycznych,
- rozwijaliśmy umiejętności liczenia w zakresie sześciu i więcej,
- rozwijaliśmy umiejętności mierzenia,
- samodzielnie zaprojektowaliśmy swoją pizzę i nadaliśmy jej nazwę,
- stworzyliśmy grupową książkę kucharską.
PROJEKT „BIEDRONKA”
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: czerwiec 2018
Czytając dzieciom książkę, w której znajdowały się różne ciekawostki o zwierzętach i owadach, Czarodziejów szczególnie zainteresował dział poświęcony biedronkom. Podążając za głosem przedszkolaków postanowiłyśmy pogłębić wiedzę na ten temat i rozpoczęłyśmy projekt "Biedronka". Został on zaplanowany na dwa tygodnie, jednak niektóre zagadnienia zostały jeszcze omówione w następnym tygodniu ze względu na obszerność tematu. Projekt rozpoczął się od spisania pytań, na które dzieci chciałyby poznać odpowiedzi podczas najbliższych tygodni oraz od stworzenia siatki wiedzy o biedronkach.
W ramach projektu:
- stworzyliśmy siatkę wiedzy o biedronkach;
- bawiliśmy się w zabawę paluszkową o biedronce;
- poznaliśmy pięć najbardziej popularnych gatunków biedronek w Polsce, oglądaliśmy ich zdjęcia i porównywaliśmy je ze sobą;
- dowiedzieliśmy się, że liczba kropek u biedronki nie oznacza jej wieku, tylko gatunek;
- poznaliśmy budowę zewnętrzną i wewnętrzną biedronki;
- poznaliśmy cechy charakterystyczne biedronek;
- szukaliśmy biedronek podczas zabaw w ogrodzie przy pomocy lupy;
- dowiedzieliśmy się jak hodować biedronki;
- bawiliśmy się w zabawy ruchowe do piosenki o biedronce w j. niemieckim;
- dowiedzieliśmy się jak brzmi słowo biedronka w j. niemieckim;
- wysłuchaliśmy ciekawostek o biedronkach;
- wysłuchaliśmy wiersza W. Chotomskiej „Jak biedronka zgubiła kropki?”;
- przeliczaliśmy kropki biedronki, klasyfikowaliśmy je, dodawaliśmy i odejmowaliśmy używając znaków „+”, „-„ i „=”, porównywaliśmy ich ilość używając pojęć mniej, więcej, tyle samo;
- układaliśmy biedronki od najmniejszej do największej;
- określaliśmy położenie biedronki w przestrzeni względem kwiatka;
- śpiewaliśmy „Piosenkę o biedronce”;
- dowiedzieliśmy się czym żywi się biedronka i jaka jest jej rola w przyrodzie;
- poznaliśmy cykl rozwojowy biedronki;
- oglądaliśmy film przyrodniczy pokazujący cykl rozwojowy biedronki;
- rozwiązywaliśmy karty pracy związane z tematem;
- wypożyczaliśmy z biblioteki Raczyńskich książki o biedronce;
- wykonywaliśmy biedronki metodą orgiami płaskie;
- malowaliśmy biedronki farbami;
- poznaliśmy nową literę, dzięki czemu coraz lepiej radzimy sobie z samodzielnym czytaniem ciekawostek o biedronkach;
- wykonywaliśmy biedronki z masy solnej;
- rozwiązywaliśmy krzyżówkę i quiz o biedronce;
- robiliśmy sobie masażyk na pleckach „Spacer biedronki”;
- byliśmy na Wydziale Biologii UAM w Zbiorach Przyrodniczych, gdzie oglądaliśmy okazy biedronek;
- uczestniczyliśmy w warsztatach o biedronce z ekspertem z UAM w tej dziedzinie i oglądaliśmy różne gatunki biedronek pod binokularem.
PROJEKT „CZŁOWIEK”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: maj 2018
Projekt „Człowiek” realizowany w grupie Skrzaty miał na celu uświadomienie dzieciom, jak dbać o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo. W pierwszym tygodniu trwania projektu powstała siatka dotycząca tego, co dzieci wiedzą już na temat człowieka, oraz siatka pytań o to, czego chciałyby się dowiedzieć. Rozpoczęliśmy również urządzanie kącika projektowego w którym znalazła się literatura dziecięca zgodna z tematem, artykuły higieniczne oraz służące do pierwszej pomocy a także akcesoria lekarskie.
W ramach projektu dzieci:
- poznały części ciała człowieka oraz zasady funkcjonowania niektórych z nich,
- dowiedziały się jak dbać o higienę i dlaczego jest ona taka ważna,
- poznały zasady zdrowego odżywiania,
- dowiedziały się jak dbac o własne bezpieczeństwo i jak radzić sobie w sytuacjach zagrożenia,
- dowiedziały się, jak należy dbać o zdrowie i jak należy postępować w razie choroby,
- wzięły udział w spotkaniu ze stomatologiem,
- wzięły udział w warsztatach tworzenia naturalnych kosmetyków,
- wzięły udział w warsztatach „Jak zachować się w razie zagrożenia”,
- wzięły udział w warsztatach masażu,
- uczyły się rozpoznawać emocje,
- słuchały utworów literackich związanych z tematem,
- doskonaliły nazwy części ciała po angielsku,
- wykonywały prace plastyczne związane z tematem,
- doskonaliły sprawność fizyczną podczas zabaw i zajęć ruchowych.
PROJEKT „WIELKA BRYTANIA”
Grupy: Skrzaty, Elfy, Chochliki, Czarodzieje, Smoki
Termin realizacji: rok szkolny 2017/2018
Na początku roku panie Anna Błaszczak i Anna Cwalina zaproponowały wspólny projekt dla całego przedszkola. I tak podczas czterech wyznaczonych tygodni wszystkie grupy realizowały projekt Wielka Brytania (Anglia, Irlandia, Szkocja, Walia). Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem, a dzieci przyniosły mnóstwo pamiątek związanych z Wielką Brytanią. Przedszkolaki posiadały dużą wiedzę na temat Anglii, o reszcie państw chętnie dowiadywały się więcej.
W ramach projektu dzieci:
- dowiedziały się jakie państwa tworzą Wielką Brytanię;
- dowiedziały się gdzie Wielka Brytania leży na mapie;
- poznały pojęcia monarchia i Zjednoczone Królestwo;
- dowiedziały się jak wyglądają flagi Wielkiej Brytanii i państw wchodzących w jej skład;
- oglądały zdjęcia rodziny królewskiej;
- wysłuchały hymnu każdego z krajów Wielkiej Brytanii;
- poznały symbole Szkocji (krzyż św. Andrzeja, herb, jednorożec, oset, lew Rampant) i potrafią wyjaśnić ich znaczenie;
- poznały symbole Walii (krzyż św. Dawida, herb, czerwony smok, por, żonkil) i potrafią wyjaśnić ich znaczenie;
- poznały symbole Irlandii (krzyż św. Patryka, herb, koniczyna, harfa) i potrafią wyjaśnić ich znaczenie;
- poznały symbole Anglii (krzyż św. Jerzego, herb, róża Tudorów, budka telefoniczna, piętrowy autobus, taksówka) i potrafią wyjaśnić ich znaczenie;
- spędziły dzień z Harrym Potterem
- rozwiązywały zagadki detektywistyczne z Sherlockiem Holmes’em
- piekły ciasteczka w kształcie św. Peppy i zorganizowały stoisko do sprzedaży ciasteczek
- degustowały gotowanego i pieczonego pora;
- sadziły żonkile i obserwowały ich wzrost;
- wykonywały prace plastyczne związane z tematem;
- zapoznały się ze strojami narodowymi, krajobrazem i zabytkami krajów Wielkiej Brytanii;
- słuchały muzyki narodowej oraz oglądały tańce charakterystyczne dla każdego z krajów;
- poznały nowy instrument – dudy szkockie;
- obejrzały bajkę o Potworze z Loch Ness, Meridę Waleczną, bajkę o św. Patryku, Świnkę Peppę, Misia Padingtona;
- zapoznały się z legendami o patronach państw Wielkiej Brytanii;
- obchodziły dzień św. Andrzeja (Andrzejki), dzień św. Dawida, dzień św. Patryka, dzień św. Jerzego;
- poznały tradycyjne dania krajów Wielkiej Brytanii;
- poznały nowe słowa i piosenki w j. angielskim związane z tematem.
PROJEKT „CZYSTOŚĆ”
Grupa: Czarodzieje
Termin realizacji: wrzesień/październik 2018
Grupa Czarodzieje w październiku postanowiła poznać wszystkie zagadki hasła „Czystość” i tak właśnie powstał projekt. Dzieci ochoczo przynosiły elementy do kącika projektowego. Były to różnego rodzaju produkty do mycia, czyszczenia, szorowania oraz dezynfekowania. Materiały pozwoliły posegregować nam produkty na różne kategorie. Dzieci dowiedziały się również jakie środki bezpieczeństwa należy zachować podczas korzystania z niektórych środków czyszczących a jakich nie mogą używać wcale.
Dużą atrakcją naszego projektu była wycieczka do Bydgoszczy do Muzeum Mydła i Historii Brudu, gdzie poza zdobytą wiedzą na temat wcześniejszych technik i środków mycia, prania itd. każde dziecko wróciło do Poznania z własnoręcznie wykonanym, według własnego projektu mydełkiem.
Bardzo pouczające były również warsztaty z rodzicami Kalinki, gdzie sala zamieniła się w małe laboratorium i po krótkim wstępie na temat rodzajów bakterii, grzybów itp. dzieci prowadziły eksperymenty badawcze. Wymazy z bakteriami z rąk dzieci stały na parapecie i zmieniały swoje barwy codziennie. Tym samym dzieci poznały powagę porządnego mycia rąk jak i owoców i warzyw przed zjedzeniem.
Nasza sala lśni czystością a rączki i buźki od tej pory są nienagannie czyste. :)
PROJEKT „PRĄD”
Grupa: Smoki
Termin realizacji: październik 2018
Projekt „Prąd” w grupie Smoków miał na celu pokazanie dzieciom jak dużo przedmiotów w ich otoczeniu działa na prąd, jak bezpiecznie z nich korzystać, a także jak ważne jest segregowanie baterii i innych elektrośmieci. Projekt został zaplanowany na dwa tygodnie, rozpoczął się tradycyjnie od spisania pytań, czego dzieci chciałyby dowiedzieć się podczas projektu oraz od siatki posiadanej już wiedzy o prądzie.
W ramach projektu:
- stworzyliśmy kącik projektowy, do którego rekwizyty przynosiły dzieci, rodzice oraz nauczycielki;
- przynosiliśmy zabawki na prąd i prezentowaliśmy je innym dzieciom;
- poznaliśmy różne źródła prądu;
- dowiedzieliśmy się czym są odnawialne źródła energii;
- wykonywaliśmy doświadczenie z elektryzowaniem się przedmiotów;
- wykonaliśmy pracę plastyczną „obraz na prąd”;
- dowiedzieliśmy się jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych;
- dowiedzieliśmy się co wolno, a czego nie wolno robić z prądem;
- oglądaliśmy filmy edukacyjne dotyczące prądu;
- oglądaliśmy doświadczenie „Czy warzywa przewodzą prąd?”;
- sprawdzaliśmy czy w ziemniakach jest prąd;
- byliśmy w Bibliotece Raczyńskich gdzie wypożyczyliśmy książki o prądzie;
- rozwiązywaliśmy karty pracy związane z tematem;
- poznaliśmy różne rodzaje baterii, porównywaliśmy je ze sobą, przeliczaliśmy, mierzyliśmy;
- dowiedzieliśmy się jak działają baterie;
- mierzyliśmy liczbę woltów za pomocą miernika prądu w bateriach zużytych i dobrze działających;
- dowiedzieliśmy się czym jest bateria słoneczna, wystawialiśmy ją na słońce i sprawdzaliśmy czy działa;
- poznaliśmy przenośne źródło prądu – powerbank;
- śpiewaliśmy piosenkę o prądzie;
- dowiedzieliśmy się dlaczego należy zbierać elektrośmieci;
- zbieraliśmy baterie do odpowiednio oznaczonego pojemnika;
- wykonaliśmy ulotki mówiące o konieczności segregowania elektrośmieci i rozdawaliśmy je przechodniom w parku;
- poznaliśmy różne rodzaje elektrowni;
- dowiedzieliśmy się, dlaczego należy oszczędzać zużycie prądu;
- braliśmy udział w warsztatach o bezpieczeństwie podczas korzystania z urządzeń elektrycznych z przedstawicielami firmy Enea;
- braliśmy udział w warsztatach „Nie taki prąd straszny” z przedstawicielami firmy Enea;
- byliśmy na spacerze do stacji elektroenergetycznej;
- szkicowaliśmy stację elektroenergetyczną;
- dowiedzieliśmy się jak wygląda znak ostrzegający przed zagrożeniem porażenia prądem i szukaliśmy takich znaków podczas spaceru;
- poznaliśmy literę „p” jak prąd – małą, wielką, drukowaną i pisaną;
- słuchaliśmy opowiadań o prądzie;
- poznaliśmy różnicę między prądem zmiennym, a stałym;
- szukaliśmy w przedszkolu przedmiotów działających na prąd stały i zmienny
PROJEKT „MĄKA”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: 19.11-07.12.2018
„Mąka” to pierwszy projekt grupy Skrzaty, więc wyboru tematu dokonał nauczyciel. Rozpoczynając projekt razem z dziećmi stworzyliśmy siatkę wiedzy, siatkę pytań i utworzyliśmy kącik projektu. Aby odpowiedzieć na pytania dzieci podjęliśmy następujące działania:
- Poznaliśmy różne mąki i określaliśmy ich właściwości
- Z mąki i soli zrobiliśmy masę solną, z której zrobiliśmy ozdoby choinkowe
- W pobliskim sklepie kupiliśmy dostępne w nim mąki
- Z mąki i wody zrobiliśmy ciasto, z którego powstały różne rodzaje pieczywa
- Poznaliśmy różne rodzaje zbóż i dowiedzieliśmy się jak powstaje mąka
- Wysialiśmy ziarna owsa i obserwowaliśmy kiełkowanie i wzrost zboża
- W młynku elektrycznym zmieliliśmy ziarna zbóż na mąkę
- Przesiewaliśmy mąkę za pomocą różnych sit
- Rozdzielaliśmy różne rodzaje makaronu za pomocą szczypiec
- Wykorzystaliśmy mąkę do wykonania pracy plastycznej
- Zrobiliśmy makaron i porównywaliśmy jego smak z makaronem pszennym, pełnoziarnistym i bezglutenowym
- Przyniesionym przez Rodziców żytem podzieliliśmy się ptakami
- Mąkę ziemniaczaną wykorzystaliśmy do zrobienia gniotków
- Rysowaliśmy palcem po mące
- Poznaliśmy różne rodzaje makaronu
- W czasie zabaw swobodnych ugniataliśmy, wałkowaliśmy i wycinaliśmy różne kształty z ciasta
- Przygotowaliśmy chleb, który po upieczeniu ze smakiem zjedliśmy
- Bawiliśmy się kolorowymi masami z pianki do golenia i mąki ziemniaczanej
- Za pomocą foremek przygotowaliśmy świąteczne pierniczki
PROJEKT „LIŚĆ”
Grupa: Chochliki
Termin realizacji: listopad 2018
W ramach pracy metodą projektu, po obserwacji grupy oraz rozmowie z dziećmi wybraliśmy wspólnie temat „Liść”. Starałyśmy się zaproponować dzieciom temat, który będzie na tyle ciekawy i prosty, żeby zaangażował całą grupę przedszkolną. W listopadzie przeszłyśmy od teorii do konkretnych działań z dziećmi. Ustaliłyśmy, że projekt będzie trwał cały listopad i zakończy się wystawą zdjęć oraz wytworów dzieci z realizowanego projektu.
Po wyborze tematu projektu dzieci z ochotą przystąpiły do działania tworząc siatkę dotyczącą, tego co już wiedzą na temat liści. Następnie po burzliwych obradach z wykorzystaniem aktywnych metod pracy grupy dzieci wybrały zagadnienia, które chcą badać i na temat których chcą zdobyć szerszą wiedzę.
W ramach zaplanowanych działań dzieci:
- wiedzą, że liście mogą mieć różne kształty i kolory;
- poznają liście pod różnymi postaciami (roślina, zabawka, maskotka, strój itp.);
- poznają różne rodzaje liści (drzewa);
- wiedzą jak zbudowany jest liść;
- uczestniczą w zajęciach ruchowych;
- przestrzegają zasad i reguł obowiązujących w zabawie itp.;
- wiedzą jaką rolę pełnią liście;
- poznają liście pod różną postacią (na drzewie, wysuszony);
- wykonują ciasto/ciastka w kształcie liści;
- poznają przysłowia i zwroty o liściach i jesieni;
- zakładają sklep – kwiaciarnię;
- wykonują liście z masy solnej – praca plastyczna;
- badają liście pod mikroskopem (kamerą);
- ćwiczą mięśnie narządu mowy na zgłoskach: szsz, wrr, szu;
- poznają różne gatunki, kształty, rodzaje liści podczas wycieczki do parku;
- wykonują pojazd, zwierzę z liści – praca plastyczna;
- szkicują, kolorują oraz malują na papierze;
- kształtują pozytywne postawy podczas zabaw;
- przeprowadzają ankietę wśród pracowników przedszkola na temat ulubionego drzewa;
- przeliczają liście oraz tworzą zbiory;
- rozpoznają gatunki liści poprzez zmysł dotyku;
- rozmawiają z ekspertami na temat uprawy roślin;
- wykonują eksperymenty z liśćmi; wiedzą jak zachować się w różnych sytuacjach;
- uczestniczą w zabawach zręcznościowych;
- uczestniczą w zabawach muzyczno-ruchowych (np. do piosenki „Jesienna orkiestra”, „Listki”);
- uczestniczą w wycieczce do Ogrodu Ekologicznego Gładysiakowie w Wirach – warsztaty o jesieni;
- uczestniczą w warsztatach przyrodniczych na Wydziale Biologii;
- goszczą rodziców w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom;
- tworzą historyjkę obrazkową o liściach;
- wysłuchują dźwięków wydawanych przez liście;
- dowiadują się dlaczego nie wszystkie drzewa tracą liście;
- sporządzają album z liści;
- odbijają liście na papierze;
- poznają nazwy drzew po angielsku;
- słuchają piosenki o liściach w języku angielskim;
- oglądanie filmu edukacyjnego o liściach;
- oglądają literaturę dotyczącą tematu – wycieczka do biblioteki.
W realizację projektu zaangażowane były wszystkie przedszkolaki, nauczyciele grupy i rodzice. Dzieci terminowo realizowały zaplanowane działania, konsultowały się z nauczycielami, podawały własne propozycje zadań. Podczas realizacji projektu dzieci wykazywały się pomysłowością i kreatywnością oraz poznawały i doskonaliły umiejętności dotyczące wykorzystania technologii informacyjnej. Ponadto przedszkolaki zdobyły wiedzę i umiejętności, które wykorzystały w praktyce oraz pracy w zespole. Znacząco rozwinął się poziom umiejętności interpersonalnych i językowych u dzieci. Podczas działań projektowych wyzwalała się ich przedsiębiorczość i przebojowość, która miała wpływ na zmianę postaw dzieci wobec siebie, nauczycieli i środowiska. Dzięki realizacji zadań metodą projektu dzieci zyskały poczucie większej wartości i pewności siebie.
PROJEKT „ROBALE”
Grupa: Elfy
Termin realizacji: listopad 2018
Planując pracę metodą projektu, po obserwacji i rozmowach z dziećmi wspólnie wybraliśmy temat: „Robale”. Stworzyliśmy kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci, nauczycieli. Dzięki realizowanemu projektowi dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat stworzeń żyjących wokół nas.
W ramach projektu dzieci:
- poznały elementy świata przyrody,
- pokonały lęki i inne negatywne odczucia związane z kontaktem z owadami,
- poznały nazwy siedlisk, sposób poruszania się i odżywiania przedstawicieli fauny,
- wskazywały różnice i podobieństwa między okazami,
- rozwijały wrażliwość emocjonalną w kontakcie z owadami poprzez delikatne obchodzenie się z nimi,
- wzbogacały słownictwo czynne i bierne związane z tematem,
- uważnie słuchały opowiadań i wierszy związanych z tematem,
- wykonywały różne prace plastyczne inspirowane obserwacją owadów,
- brały udział w warsztatach „Mieszkańcy ogrodu ekologicznego” w Ogrodzie Ekologicznym „Gładysiakowie”,
- brały udział w spotkaniu z hodowcą pająków.
PROJEKT „JAJKO”
Grupa: Skrzaty
Termin realizacji: kwiecień 2019
W nawiązaniu do zbliżających się Świąt Wielkanocnych w grupie Skrzaty zrealizowano projekt „Jajko”. Rozpoczynając projekt stworzyliśmy siatkę wiedzy, siatkę pytań i utworzyliśmy kącik projektu. Aby odpowiedzieć na pytania dzieci podjęliśmy następujące działania:
- Dowiedzieliśmy się skąd się biorą jajka
- Poznaliśmy różne rodzaje jaj i ich budowę
- Przygotowaliśmy potrawy z jajek (jajka gotowane na twardo i miękko, jajka sadzone i jajecznicę
- Wykonaliśmy prace plastyczne z jajkiem w roli głównej
- Upiekliśmy bezy z białek i cukru
- Poznaliśmy sprzęty kuchenne przydatne podczas przyrządzania jajek
- Podczas zabaw badawczych eksperymentowaliśmy z jajkami uzyskując np. skaczące jajko
- Wykorzystywaliśmy jajka podczas ćwiczeń i zabaw ruchowych
- Dowiedzieliśmy się dlaczego jajka są symbolem Wielkanocy i jak zrobić pisankę
PROJEKT "PLAC ZABAW"
Grupa: Chochliki
Termin realizacji: maj – czerwiec 2019
Tematem, którym zainteresowały się Chochliki i który zrealizowałyśmy w ramach pracy metodą projektu był temat plac zabaw. Projekt był zaplanowany na cztery tygodnie, a zakończony został wystawą prac dzieci i zdjęć, którą mogli podziwiać rodzice, pracownicy przedszkola a także dzieci z innych grup. Na początku stworzyliśmy siatkę dotyczącą tego, co już wiemy o placach zabaw, następnie spisaliśmy zagadnienia o których dzieci chciałby się dowiedzieć czegoś więcej. Stworzyliśmy także kąciki tematyczne z materiałów przyniesionych przez dzieci i rodziców.
W ramach projektu:
- konstruowaliśmy z dostępnych materiałów place zabaw,
- oglądaliśmy narzędzia potrzebne do stworzenia placów zabaw,
- odwiedzaliśmy różne place zabaw w okolicy,
- rozwiązywaliśmy karty pracy dotyczące tematu,
- szkicowaliśmy place zbaw,
- rozwiązywaliśmy rebusy dotyczące placów zabaw,
- gościliśmy architekta, który opowiedział nam o placach zabaw w różnych krajach,
- dowiedzieliśmy się w jaki sposób powstają place zabaw,
- dbaliśmy o własne zdrowie przebywając na powietrzu,
- uczestniczyliśmy w pikniku na placu zabaw.
PROJEKT „MAKARON”
Grupa: Smoki
Termin realizacji: listopad 2019
Planując pracę metodą projektu wspólnie z dziećmi zastanawiałyśmy się, jakim tematem się zająć. Po rozmowach oraz obserwacjach wspólnie wybraliśmy temat „Makaron”. Rozpoczynając projekt jak zwykle stworzyliśmy siatkę wiedzy oraz kącik projektowy z przyniesionych przez dzieci rzeczy. W ciągu trwania projektu podjęliśmy szereg działań:
- poznaliśmy historię pochodzenia makaronu (in. pasty włoskiej),
- oglądaliśmy, gdzie Włochy leżą na mapie, poznaliśmy ich flagę oraz stolicę,
- poznawaliśmy różne rodzaje makaronów i nazywaliśmy je po polsku i włosku,
- wykonywaliśmy prace plastyczne z wykorzystaniem makaronu np. zwierzęta z makaronu muszle, ludziki makaronowe, korale z makaronu, odbijaliśmy makaron w masie solnej,
- szkicowaliśmy makaron kokardki,
- poznaliśmy literę „m” jak makaron,
- przeliczaliśmy makaron, tworzyliśmy zbiory z makaronów ze względu na charakterystyczną cechę,
- bawiliśmy się sensorycznie przy użyciu makaronu,
- segregowaliśmy różne rodzaje makaronów przy pomocy szczypiec,
- stworzyliśmy „Makaronową książkę kucharską” z przepisami,
- badaliśmy czym różni się makaron ugotowany od surowego – porównywaliśmy kształt, rozmiar, smak, kolor, miękkość,
- obserwowaliśmy co się dzieje z ugotowanym makaron po kilku dniach,
- porównywaliśmy smak makaronu ugotowanego w wodzie posolonej i bez soli,
- tańczyliśmy do piosenki Spaghetti Bolognese w j. niemieckim,
- poznaliśmy w j. niemieckim słowa: mąka, wałek, makaron
- układaliśmy sekwencje przy pomocy makaronu,
- wykonywaliśmy karty pracy związane z tematem,
- bawiliśmy się w łowienie rybek makaronowych,
- poznaliśmy piosenkę pt.: „Makaron, włoski makaron”,
- barwiliśmy makaron przy użyciu barwników spożywczych,
- wykorzystując lupy przyglądaliśmy się różnego rodzaju makaronom,
- wspólnie wykonywaliśmy makaron przy użyciu różnych przepisów z pomocą maszynki do makaronu, a następnie go próbowaliśmy,
- wzięliśmy udział w wycieczce do restauracji, gdzie zjedliśmy makaron z sosem bolońskim,
- byliśmy w sklepie, oglądaliśmy tam różne rodzaje makaronów i kupiliśmy kilka z nich,
- słuchaliśmy książek i wierszy o tematyce makaronowej,
- próbowaliśmy kolorowe makarony i porównywaliśmy ich smaki (szpinakowy, pomidorowy, z czerwonej soczewicy…).