ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC:
Urządzenia elektryczne.
Dziecko:
- poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne; dba o zachowanie właściwej postawy ciała; reaguje na komendy typu: zbiórka w szeregu, dobieramy się w pary etc.)
- rozpoznaje i nazywa różnorodne urządzenia elektryczne
- wie, że do ich działania potrzebna jest energia elektryczna
- zna zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętów elektrycznych
- poznaje zasadę działania wybranych urządzeń
- korzysta z wybranych urządzeń elektrycznych (np. sokowirówka, gofrownica, toster)
- współpracuje z grupą podczas realizacji wybranych przepisów kulinarnych
- poprawnie wykonuje pracę plastyczną dostosowaną do wieku i możliwości
- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów – nazw urządzeń elektrycznych (6latki)
- poznaje i kreśli litery (6latki):
Witajcie w naszej bajce.
Dziecko:
- słucha uważnie wybranych bajek i baśni
- potrafi określić cechy dobrego bohatera oraz czarnego charakteru
- jest kreatywne – współtworzy z grupą własne opowiadanie
- tworzy ilustracje do powstałego opowiadania
- potrafi przewidzieć, dalszą cześć bajki
- udziela odpowiedzi na pytania dotyczące poznawanych utworów literackich; buduje pełne zdania, poprawne pod względem gramatycznym – stosownie do wieku
- inicjuje zabawy w teatr z wykorzystaniem strojów, pacynek, teatrzyku cieni
- wie, kim jest pisarz, ilustrator, wydawca, krytyk literacki
- szanuje książki
- wie, czym jest ebook
W marcu jak w garncu.
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa zjawiska pogodowe
- potrafi opisać aktualną pogodę
- rozumie znaczenie przysłowia
- wie, jaki strój jest odpowiedni dla danej pogody
- jest sprawne manualnie – wykonuje pracę plastyczną (dostosowane do wieku i możliwości)
- wie, do czego służy termometr i barometr
- potrafi stworzyć proste urządzenie do określenia kierunku wiatru (6latki)
- wie, czym jest i jak powstaje deszcz, śnieg, grad, wiatr
- śpiewa piosenkę „Wiosenna pogoda”, wystukuje rytm
- współtworzy i aktualizuje kalendarz pogodowy
- poznaje i kreśli litery (6latki):
Witaj Wiosno!
Dziecko:
- dostrzega i opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny
- zna zwiastuny wiosny
- zna etapy wzrostu roślin (6latki bardziej szczegółowo)
- współtworzy przedszkolny ogródek – sadzi rośliny i o nie dba
- rozpoznaje i nazywa wiosenne kwiaty
- wie, czym jest gatunek chroniony
- wie, jak należy dbać o przyrodę
- obserwuje wzrost roślin w kąciku przyrody (obserwuje wzrost korzeni ziemniaka, hodowlę kiełków, owsa, szczypiorku)
- dostrzega związki przyczynowo – skutkowe układając historyjki obrazkowe (dostosowane do wieku)
- uczestniczy w uroczystości Miasteczka Oświatowego – „Powitanie Wiosny”
- śpiewa piosenki o tematyce wiosennej
Wielkanocne zwyczaje.
Dziecko:
- zna polskie wielkanocne zwyczaje
- wie, czym jest pisanka/kraszanka/malowanka
- potrafi określić, co może znaleźć się w koszyku wielkanocnym
- zna pojęcie Śmigus – Dyngus; wie, jakich zasad należy przestrzegać podczas zabawy w lany poniedziałek
- tworzy zbiory na podstawie dwóch i więcej cech; przelicza elementy zbiorów; potrafi określić „o ile więcej/mniej”; zna i stosuje znaki „>, <, =” (zadania dostosowane do wieku i możliwości)
- tworzy prace plastyczne o tematyce świątecznej
- współdziała podczas zabaw ruchowych
- poznaje zwyczaje wielkanocne z obszaru Kaszub i Pomorza
- śpiewa piosenki o tematyce wielkanocnej
- uczestniczy w nocowaniu w przedszkolu – jest samodzielne w zakresie szykowania posiłku; ścielenia leżaczka do spania; potrafi rozstać się na wiele godzin z rodzicami (6latki)