ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC:
BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY
3.03- 7.03
Dziecko:
- tworzy kącik tematyczny w sali przynosząc ulubioną książkę,
- odgaduje zagadki różnego typu związane z bajkami,
- słucha z uwagą wybranych baśni, bajek i legend,
- udziela odpowiedzi na pytania związane z ich treścią; rozumie, że magiczny świat baśni to nie rzeczywistość,
- rozumie, że legendy mogą zawierać ziarnko prawdy,
- poznaje procesy powstawania książki, potrafi określić ich kolejność, nazwać zawody związane z procesem powstawania książki,
- współtworzy własną bajkę – uczestniczy w wymyśleniu jej treści, tworzeniu ilustracji oraz jest chętne do podzielenia się efektem z innymi dziećmi i rodzicami,
- wie, jaką rolę mogą pełnić baśnie, bajki i legendy – wie, że mogą uczyć; przenosić w inny świat, rozwijać wyobraźnię oraz być sposobem na spędzanie wolnego czasu,
- wie, co to morał – potrafi go określić w wybranej literaturze,
- układa historyjkę obrazkową zgodnie z chronologią i opowiada ją,
- rozróżnia dobro od zła i potrafi wskazać dobrego bohatera i złego.
KAPRYŚNY MARZEC
10.03 – 14.03
Dziecko:
- wie, co oznacza powiedzenie „W marcu jak w garncu”,
- wie jakie zmiany zachodzą w przyrodzie,
- opisuje to co widzi na obrazku, rozwija słownictwo,
- słucha w skupieniu utworu literackiego oraz odpowiada na pytania dotyczące tekstu,
- obserwuje w skupieniu proces badawczy, roztapianie się lodu, wyciąga wnioski,
- rozwija poczucie rytmu podczas zabaw ruchowych,
- wykonuje pracę plastyczną, rozwija wyobraźnię i motorykę małą,
- określa zjawiska charakterystyczne dla marcowej pogody,
- prowadzi grupowy kalendarz pogody,
- odtwarza ruchem treści opowiadania,
- interesuje się różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie na wiosnę,
WIOSNO, WIOSENKO
17.03 – 28.03
Dziecko:
- dopasowuje obrazki do odpowiedniej pory roku, potrafi wymienić ich nazwy,
- zna zwyczaje związane z pożegnaniem zimy i nadejściem wiosny (marzanna, gaik),
- rozpoznaje zwiastuny wiosny,
- rozwija twórczość muzyczną, plastyczną, teatralną,
- wie, jak nazywają się i wyglądają poszczególne ptaki wracające na wiosnę,
- rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe,
- obserwuje zmiany w otaczającym środowisku podczas spaceru po parku,
- zachowuje omówione zasady bezpieczeństwa podczas wycieczki,
- wykonuje pracę plastyczną związaną z tematem,
- doskonali umiejętności matematyczne,
- dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach, klasyfikuje je,
- rozpoznaje i nazywa wiosenne kwiaty,
- wie, czym jest gatunek chroniony,
- odpowiada na pytania dotyczące utworów literackich,
- wie, jak należy dbać o przyrodę,
- obserwuje wzrost roślin w kąciku przyrody,
- dostrzega związki przyczynowo – skutkowe układając historyjki obrazkowe (dostosowane do wieku)
- uczestniczy w uroczystości Miasteczka Oświatowego – „Powitanie Wiosny”
- śpiewa piosenki o tematyce wiosennej.