ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
1. W KRAINIE FIGUR GEOMETRYCZNYCH
Dziecko:
• uważnie słucha wiersza M. Platy “Pajacyk” i odpowiada na pytania dotyczące wiersza,
• wykonuje pracę plastyczną według instrukcji zawartej w wierszu,
• utrwala nazwy podstawowych figur geometrycznych i dzieli te nazwy na sylaby,
• rozpoznaje figury geometryczne w otoczeniu,
• tworzy zbiory i rytmy z figur geometrycznych,
• wymienia liczby porządkowe do 10.,
• zna i używa określeń: za, przed, pod, nad, pomiędzy,
• wykonuje ćwiczenia przeciw płaskostopiu z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych,
• doskonali prawidłową postawę ciała.
2. KOLOROWA JESIEŃ
Dziecko:
• tworzy zbiory z darów jesieni,
• śpiewa jesienne piosenki i deklamuje wierszyki,
• rozróżnia podstawowe kolory i miesza barwy,
• wykonuje pracę plastyczną inspirowaną jesienną przyrodą,
• dostrzega i wymienia zmiany w przyrodzie jesienią,
• poznaje różne utwory jesienne i porusza się w rytm muzyki,
• ćwiczy pamięć grając w jesienne memo,
• wie, dlaczego spadają liście z drzew,
• opowiada treść obrazka o tematyce jesiennej używając prawidłowej formy przymiotników,
• rozwiązuje zagadki słowne dotyczące jesieni,
• doskonali koordynację ruchową podczas ćwiczeń gimnastycznych.
3. CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ?
Dziecko:
• wymienia zwierzęta, które zasypiają jesienią na zimę,
• wie, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,
• nazywa i rozróżnia domy zwierząt,
• naśladuje i rozpoznaje różne zwierzęta,
• przelicza do 10 i powyżej,
• tworzy zbiory różnych zwierząt,
• rozwiązuje zagadki o zwierzętach,
• poprawnie używa określeń: duży, średni, mały i ustawia przedmioty od najmniejszego do największego,
• zna i stosuje określenia wewnątrz/w środku i na zewnątrz,
• dzieli nazwy zwierząt na sylaby,
• układa historyjkę obrazkową i opowiada jej treść dostrzegając związki przyczynowo- skutkowe,
• wykonuje pracę plastyczną “Jeż” i wzmacnia mięśnie drobne dłoni,
• wykonuje ćwiczenia równoważne.
4. JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE
Dziecko:
• wymienia sezonowe warzywa i owoce,
• rozróżnia smaki: słodki, kwaśny, słodko- kwaśny, słony, gorzki,
• ćwiczy motorykę małą wykonując prace plastyczne,
• ćwiczy motorykę dużą wykonując ćwiczenia ogólnorozwojowe,
• zna prozdrowotne właściwości wybranych warzyw i owoców,
• rozróżnia zapachy oraz teksturę (gładki, szorstki, śliski, z wypustkami itp.),
• wie, czym różni się sad od ogrodu,
• wyciska i próbuje soków z warzyw i owoców.
5. KSIĄŻKA- PROJEKT EDUKACYJNY (2-3 tygodnie)
Dziecko:
• wypowiada się na temat ulubionych książek,
• poznaje drogę powstawania książki,
• słucha wybranych bajek i baśni,
• rozwiązuje zagadki bajkowo- baśniowe,
• wskazuje podstawowe elementy książki,
• wie, jak prawidłowo i z szacunkiem obchodzić się z książką,
• współtworzy prostą książeczkę,
• odwiedzą bibliotekę i zna zasady w niej panujące,
• używa określeń: cienka/ wąska, gruba/ szeroka,
• przelicza kartki/ strony książki,
• wie, kim jest autor, a kim ilustrator,
• rozróżnia rodzaje książek- papierowa, e-book, audiobook itp.