ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

 

DARY JESIENI - GRZYBY

Dziecko:

  • podaje nazwy grzybów występujących w Polsce,
  • rozróżnia grzyby jadalne i niejadalne, wie jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą zatrucie grzybami,
  • określa kolor, kształt grzybów, dokonuje przeliczeń w zbiorach,
  • uważnie słucha wiersza pt. „Grzyby” Anny Łady-Grodzickiej oraz odpowiada na zadane przez nauczyciela pytania,
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, zna zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń,
  • poznaje zapis graficzny cyfry 3 (realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego),
  • potrafi prawidłowo trzymać narzędzie pisarskie, rozwija małą motorykę poprzez zabawy z materiałem sensorycznym,
  • buduje dłuższe wypowiedzi na forum grupy na temat własnych przeżyć,
  • wie do kogo zwrócić się o pomoc w razie zatrucia niebezpiecznymi substancjami,
  • wykonuje prace plastyczne wykorzystując różne techniki,
  • poznaje graficzny zapis litery Tt (realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego).

 

JESIENNA POGODA

Dziecko:

  • dokonuje obserwacji zmian atmosferycznych, widzi różnice zachodzące w świecie przyrody,
  • nazywa rodzaje deszczu: monsunowy, kwaśny, mżawka, virga,
  • wie dlaczego powstają kwaśne deszcze, rozumie, że jest częścią przyrody i musi o nią dbać,
  • zna sposoby oszczędzania wody,
  • potrafi samodzielnie ubrać odzież wierzchnią, zapina zamek od kurki, bluzy,
  • nazywa poszczególne części garderoby, dostrzega różnice pomiędzy ubraniami letnimi i jesiennymi,
  • poznaje zapis graficzny litery Ii (realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego),
  • utrwala nazwy dni tygodnia, prawidłowo podaje kolejność ich występowania,
  • uczestniczy w spacerze do parku, obserwuje cechy charakterystyczne dla jesieni,
  • bierze czynny udział w zabawach ruchowych,
  • rozwija małą motorykę podczas wykonywania prac plastycznych,
  • chętnie śpiewa i zapamiętuje słowa piosenki „Ten czas. Piosenka jesienna” aut. MuzyKat,
  • tworzy zbiory matematyczne ze względu na jedną lub dwie cechy,
  • prawidłowo nazywa figury geometryczne,
  • przestrzega zasad grupowych, rozumie krzywdę innych.

 

DRZEWA, OWOCE, LIŚCIE

Dziecko:

  • segreguje drzewa ze względu na gatunki: iglaste, liściaste,
  • wie jakie występują rodzaje lasów w Polsce,
  • chętnie bierze udział w ćwiczeniach gimnastycznych, jest samodzielne podczas przebierania się w strój,
  • dokonuje analizy wzrokowej kształtu liści i igieł drzew, potrafi nazwać z jakich drzew pochodzą dane liście,
  • obrysowuje kształty liści drzew i ich owoców,
  • nazywa owoce jakie występując na drzewach, zna ich zastosowanie w życiu człowieka,
  • rozumie jak ważne jest dbanie o drzewa i rośliny, wie jak posadzić drzewo,
  • poznaje proces przemiany rośliny w środowisku,
  • wykonuje prace plastyczne związane z tematem zajęć,
  • koncentruje się podczas czytanych utworów literackich przez nauczyciela, odpowiada pełnymi zdaniami na zadane pytania,
  • poznaje graficzny zapis litery Kk (realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego),
  • odczytuje sylaby oraz krótkie wyrazy, rozumie czym jest czytanie,
  • wiem czym różni się spółgłoska od samogłoski,
  • wykorzystuje kasztany jako liczmany,
  • poznaje graficzny zapis cyfry 4 (realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego),
  • ćwiczy zapis liter i cyfr w zeszycie, doskonali umiejętności kaligraficzne.

 

ZWIERZĘTA JESIENIĄ

Dziecko:

  • wie w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,
  • nazywa zwierzęta żyjące w lesie oraz miejsca w których nocują,
  • wykonuje ćwiczenia bieżne podczas gimnastyki,
  • rozwiązuje zagadki słuchowe „Odgłosy lasu”,
  • zna sposoby pomocy zwierzętom by mogły przetrwać zimę,
  • nazywa poszczególne pory roku, zna znaki szczególne jesieni,
  • wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne – pisze samodzielnie w zeszycie,
  • poznaje zapis graficzny litery Ee (realizacja rocznego przygotowania przedszkolnego),
  • samodzielnie odczytuje krótkie wyrazy i zdania pojedyncze,
  • używa liczmanów podczas zabaw matematycznych,
  • zwraca uwagę na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstość futra,
  • stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym,
  • wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych.